לתרומות לחץ כאן

שכנים הרוצים לספח חללים לדירתם עם היתר או ללא היתר

שלום כבוד הרב,
לאחר אישור העירייה להשתמש בחלל להרחבת הדירה.
בבניין 3 קומות, 6 דיירים, העליונים קיבלו את האישור לבנות בגג, למרות שרכשו מהעמותה לפני 10 שנים את הגג, יתכן שעדין צריכים את אישור העירייה ואולי אפילו את הסכמת השכנים.
בקומה האמצעית שכן א' אומר שרכש מהעמותה בעת הקמת הבניין את השטח 25 מ' שכעת העירייה אישרה לו, השכן שלידו ומעלי רוצה את השטח החלל שאני קיבלתי בטענה שההוצאות מרובות בשטח המאושר לו הצמוד אליו.
אני בקומה הראשונה קיבלתי את השטח שמחת לבניין, (קומת הכניסה) וכל השכנים טוענים לשייכות.
השטח המאושר עבורי 50 מטר, וישנו עוד 50 מטר נוספים,
אני משתמש בשטח חלל הצמוד לדירתי, 20 מטר בערך, ע"י פירוק המרפסת שמעלי ובנייתו מחדש באישור השכנים שהיו לפני אלו הקיימים.
ושאלתי מהי שייכות של השכנים לדבר, במיוחד למי שהשתמש בחלל, ולמי שיכול אך מעדיף שלא.. ולדיירים בקומה העליונה שיש להם מעל 100 מטר. אני כמובן מעוניין בכל השטח. ואציין שבנייתי תהיה חוקית ושלהם לא. האם אוכל גם להשכיר את השטח המורחב ואם לא האם אוכל להשכיר את הדירה ולגור בחלק המורחב.
אודה לכם מאוד מאוד על תשובתכם המפורטת בעניין, ואינה מהווה פסק (משום שצריך את כל בעלי הדין) אלא רוח הדברים ורמת הכדאיות לדון בדבר בבי"ד.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בעיקרון החללים הם רכוש משותף ואמורים להתחלק בין כל השכנים בשווה, לפי יחס חלקו של כל שכן ברכוש המשותף וכמופיע בנסח טאבו. כאשר יש חלקים מהרכוש המשותף שבנייתם כרוכה בעלויות גבוהות יותר מאשר חל

קים אחרים, יש להעריך את שווי החלקים ולחלק בהתאם.

יש עדיפות שכל אחד יקבל את חלקו בשטח שההוא יכול להוציא היתר. אבל, ככל שיש דייר שאינו יכול להרחיב עם היתר, הוא רשאי לדרוש אף חלקים ללא היתר.

שכן שקנה את הגג וזה מוצמד לחלקו בטאבו, הרי זה שלו והוא רשאי לדרוש חלק נוסף מהרכוש המשותף ככל שכן אחר. שכן שקנה חלל מהעמותה, מבלי שזה יהיה רשום בשום מקום, לא ברור כלל אם תוקף לקניה זו. ועל כל פנים מבלי להציג הוכחות שהוא קנה מהעמותה ושהכסף ששילם נכנס לקופת העמותה ולא לידי אחד מהמנהלים, ודאי שאין לו שום טענה.

בבניין של 6 דיירים, ניתן למנוע מדיירים מלחלק את דירתם לשתיים, כל שלא לבנות יחידת דיור נוספת, ואין הבדל היכן יגור המשכיר והיכן השוכר.

לעניין חללים, עיין עלון המשפט גליון 24 עמוד ד, ולעניין יחידות דיור עיין שם גליון 23 עמוד ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל