קיי״ל שכתובה ללא עדים או עדים לא כשרים פסולה וצריך כתובה חדשה והטעם משום שללא עדים חשובה כמלווה על פה ואינה גובה אלא מבני חרי
ולכאורה הא קיי״ל שכתובה תנאי בית דין הוא ובשו״ע סי׳ ס״ט נפסק שכתובה תנאי בית דין הוא, וגובה ממשעבדי אפילו לא נכתבה כתובה כלל ואם כן לא תגרע כתובה ללא עדים מלא כתב כתובה כלל.
תשובה:
שלום רב,
אכן נכון שכתובה היא תנאי בי"ד והיא יכולה לתבוע את זה ולגבות גם ממשועבדים, אולם אין לה סמיכות דעת אם אין לה עדים על השטר, ולכן תיקנו שיהיה אסור לו להשהות את אשתו ללא כתובה עם עדים כנדרש. ראה גם בבית יוסף סי' סו.