לתרומות לחץ כאן

חיוב המשכיר לדאוג למים חמים בדירה המושכרת

שלום,

אני משכיר דירה בבניין, שבו חימום המים ע"י השמש נעשה באמצעות מערכת סולארית, כלומר מערכת מרכזית, משותפת, של כל הבניין, אשר מניעה ומעבירה מים חמים שמתחממים ע"י השמש בגג הבניין, דרך דודי המים החמים שבכל הדירות, וע"י כך מחממת את המים שבדוד המים החמים הפרטי שבכל דירה.

כעת, כבר תקופה שבבניין בו הדירה המושכרת שלי, שקיימת תקלה עם המים החמים. ייתכן שוועד הבית ובעלי המקצוע שהוא מביא עושים את המקסימום, אולם תכל'ס העסק עדיין תקוע.

האם אני, כבעל הדירה המשכיר, מחויב לנקוט באמצעים נוספים ע"מ לספק מים חמים לדיירים שלי, היות שאני מחויב לכך כלפיהם במסגרת חוזה השכירות, או שאם אני נשען על מערכת סולארית, הרי שזהו מילוי חובתי, וכל עוד מדובר בתקלה כללית הרי שנחשב שאני פועל במסגרת הסבירות, וכמו שלשאר דיירים אין מים, וכולם מחכים לוועד הבית שיואיל "לזוז", או לבעל המקצוע שיצליח למצוא פיתרון, כך גם דינם של השוכרים שלי?

תודה ויישר כח,
יצחק

תשובה:

שלום רב,

ודאי שאין חובה על המשכיר עצמו להתקין מערכת אחרת  כיוון שהשוכרים ידעו שזו המערכת הקיימת. מנגד השוכר יכול לצאת מהדירה במידה והמערכת לא מתוקנת בתוך זמן סביר שכך סוברים חלק מהפוסקים (ראה משפט צדק ח"ב לא ומהר"ם פדוואה המובא להלן). השאלה היא אם השוכר בחר להישאר ואז יתכן  שיכול לקזז חלק מסכום השכירות, מצד שאולי זה בכלל "מכת מדינה"(לפי החת"ס קסא שהסיבה לקיזוז במקרה של מכת מדינה היא כי לא שייך  לתלות אותה במזל יחיד ובמקרה שלנו כיוון שהמערכת משמשת להרבה אנשים אין לתלות קלקולה במזל יחיד ) ואז זה תלוי במחלוקת הפוסקים שדעת מהר"ם פדוואה (לט) וסיעתו שיש אפשרות לשוכר לצאת מהדירה ולטעון מקח טעות אבל אם ממשיך לגור  אינו יכול לגרוע  מתנאי השכירות. ודעת הרמ"א וסיעתו שבמכת מדינה מנכה מהשכירות אבל במקרה הזה  לפי רוב האחרונים אי אפשר לקזז גם לדעת הרמ"א (ראה נתיבות שכא א) בין היתר לפי שלדעתם אינו בכלל מכת מדינה (מהר"ם פדוואה פו ועוד).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל