לתרומות לחץ כאן

עוד בענין משפחה שנטמעה

רוב שלומות: ביחס למאמר משפחה שנטמעה (ראה כאן)
א. בחלק א' הסבר רביעי בשם כנסת הגדולה. לא הבנתי דברי המאמר הרי מפורש שם (הובא בהגהות והערות על הטור סק"כ) להפך שדווקא ספק חלל קיל יותר ולכן משפחה שנטמעה נטמעה לעומת ספק פסול קהל שחמיר וצריך להתרחק וזה בשונה מהב"ש סי' ב' ס"ק י"ט?
ב. ביחס לחלק הרביעי. ישנו הסבר נוסף שעולה מהמהרש"ל (הובא בדרישה,ס"ז, ס"ק מ"א) שהיתר משפחה שנטמעה הוא רק בספק איסור ונימורו ספק ספקא!
מה דעת הרב?
תודה.

תשובה:

שלום רב,

הלכה זו מבוססת ע״פ הסוגיא בכתובות יד,א אלמנת עיסה, פי׳ נתערב במשפחה ספק חלל ואין ידוע מי הוא (ראה מה שכתבו התוס' בסוגיה שם דלא כרש״י), אשה שנישאה עם אחד מבני אותה משפחה ולאחר מכן התאלמנה, אסורה לכהן לכתחילה מדין ספק חללה, שמא בעלה היה חלל ונמצא שנאסרה לכהונה, וכדברי רבן גמליאל בגמרא שם שהטעם הוא משום מעלה עשו ביוחסין שהחמירו לאוסרה למרות שיש בזה ספק ספיקא. ונפסק בשו״ע סי׳ ב׳ סעי׳ ה׳. וראה בבית יוסף שם סס״ז שגם במקרה שהתערב במשפחה ספק ממזר שאסור לשאת אדם ממשפחה זו.
אולם בבית שמואל ס״ק ט״ז כתב שכוונת רבן גמליאל בגמרא להחמיר גם בספק ספיקא רק משום מעלה עשו ביוחסין של כהונה. אבל ישראל מותר באופן שיש ספק ספיקא כלומר, שהתערב ספק ממזר, ומותר גם לכתחילה. ולפי זה עולה בקנה אחד שיטת הב״ש עם שיטת המהרש״ל שכתב לגבי משפחה שנטמעה שרק באופן שספק ממזר שהתערב מותר ולא בממזר ודאי שהתערב (שאז אין ספק ספיקא).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל