בגמ' בנדה רבא אומר שסמכינן אחזקה ואני שואל מה הדין במקרה שנער בר מצווה אמר לי שאין לו סימנים האם מותר לי לצרפו למנין ועוד איך מותר לו עצמו לעלות והרי יודע שאין לו סימנים
תשובה:
שלום רב
למעשה השאלה קיימת גם בקטן שלא אמר לנו שאין לו סימנים, מדוע לא נחייב אותו לבדוק זאת, שהרי הכלל בספיקא דרבנן הוא שכאשר אפשר לברר את הספק לא סומכים על חזקה, והשיב על כך במגן גיבורים סי’ נה, שהואיל ואין אנו בקיאים בבדיקה זו לדעת אם הביא שתי שערות סומכים להקל. והיינו שגם אם הקטן אומר לך כך, אולי היו שערות ונשרו וכו'.
אף בדאורית' סמכינן אחזקה ומה הדין בזימון
ומה הדין בקטן שמעיד מגיל קטן( מגיל שבו לא יכול להיות שיש לו סימנים)
שאין לו וגם שגדל ממשיך להעיד שמאז ומעולם לא היה לו
נאמר כאן שהוא לא בקי ולא סומכים על עדותו, הוא לא יודע לבדוק.
על חזקה דרבא סומכים רק בדרבנן כיון שיש מיעוט המצוי שאין להם שערות, ראה משנה ברורה סי' נה ס"ק לא.
השאר תגובה