לתרומות לחץ כאן

המלבין פני חברו אין לו חלק לעולם הבא?

הלבנתי כמה אנשים ברבים ולא נזהרתי רק אח"כ הצטערת. עשיתי תשובה כלפיי השם!!! לא בטוח שאני יימצא את האנשים שהלבנתי אותם!!! אם בכל מקרה אין לי חלק לעולם הבא !!! אז אין טעם שאני יקיים תורה ומצוות!!!

תשובה:

שלום רב

חלילה וחס, כלל לא הבנת את דברי המשנה! אדם שחוזר בתשובה על חטאיו בכל מקרה זוכה לכפרה! גם אדם שאינו חוזר בתשובה, כוונת המשנה שחטא מסויים זה אינו מתכפר לו על ידי מותו ויצטרך להענש עליו בעולם הבא, אבל אין קשר לשאר מצוותיו שעליהם ודאי ינחל עולם הבא, וזה לשון הרמב"ם מסכת אבות פרק ג משנה יא:

"שם אמרו בכל הדברים אשר אמרו החכמים בהם שהעושה אותם אין לו חלק לעולם הבא, אמרו: "מה אנן קימין, אם בשעשה תשובה, אין לך דבר שעומד בפני בעל תשובה, אלא בשלא עשה תשובה ומת ביסורין". רצונו לומר, כי חומר אותם החטאים אשר זכרו בהם "אין לו חלק", משאר החטאים, הוא, שהיסורין עם המיתה לא יכפרו אותם".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב,
    מאוד מייאש אותי כבר זמן רב העניין הזה,
    רציתי לברר: הרמב״ם כותב שעל עבירות שבין אדם לחברו אין כפרה עד שירצה את חבירו.
    בנוסף ראיתי מחלוקת בפוסקים כאשר לא פייס את חבירו האם נמחל לו החלק שבין אדם למקום או שגם זה לא.

    באותו עניין גופא, כותב החפץ חיים הלכות לשון הרע סוף כלל ד' שכמעט אי אפשר לשוב בתשובה על עוון לשון הרע ואיך לו חלק לעולם הבא עי"ש.

  2. אם אתה יודע שציערת מישהו תפייס אותו, אם אתה לא ידוע סומכים על כך שכל יהודי בערב יום הכיפורים מוחל וסולח לכולם כמובא בתפילה זכה. רק אל יאוש..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל