לתרומות לחץ כאן

עובדת גויה בשבת

יש לי עובדת שכל יום באה לשעתיים ומקבלת 50 שקל לשעה 100 ליום
אני רוצה שהיא תבוא גם בשבת איך אני קובע איתה את השכר
(האם מותר לה לשטוף ריצפה עם סמרטוט )

תשובה:

שלום רב

אסור לומר לה לבוא בשבת אלא בדרך רמז של בדרך ציווי, ולגבי עצם העבודה אם היא יכולה באופן תיאורטי לעשות זאת גם ללא איסור, כגון לגרוף מים במגב ללא סמרטוט, זה שהיא בוחרת לעשות זאת בסמרטוט אינו איסור. כיון שהיא עושה זאת מטעמי נוחות שלה ולא לצרכך. אבל מסופקני אם כך היא המציאות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אינני מבין הרי כתבתם שמותר לרמז לה שתבא ואחר כך כתבתם שאינו מותר לעשות עבודה אלא במקום שיכולים לעשות בלי איסור הרי לבוא בעצמו מותר לומר בפירוש ורק אח"כ צריך לצוות על מלאכה שיכולים לעשות בהיתר אבל מה שייך כאן לרמוז לה שתבא?

  2. יש שני איסורים שונים: יש איסור אמירה לגוי, ועל זה יש חילוקים בין רמז שלא בדרך ציווי וכו', ויש איסור הנאה ממעשה שבת של גוי, כאשר גוי עושה מלאכה עבור היהודי שיש בה הנאה, אפילו שעשה זאת מעצמו בלי כל רמז מהיהודי, אסור להנות ממנה! לכן אם גוי מדליק אור בשביל יהודי אסור להשתמש בו, אם הוא מכבה אור מותר, כי זו לא הנאה אלא הסרת מפריע, אלא שיש לעשות זאת לפי כלל האיסור הראשון שהוא האמירה.

  3. עדיין לא נתבאר איזה אמירה לעכו"ם כרוכה כשאומר לה לבוא, הרי יכולה לבוא באופן היתר, ולפ"ז צריך הדין להיות שמותר לומר לה שתבא ולמה צריך לרמז לה לבא הרי יכולה לבא ברגל או לישאר בשבת באיזור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל