לתרומות לחץ כאן

נגיעה בקלף ספר תורה

בס"ד,
מה דין לגבי גלילת ספר תורה שאינו בזמן הקריאה, האם חייב לבדוק עם בד או שיכול לגעת בקלף בידיים נקיות ?

תשובה:

שלום רב,

הענין הזה אינו קשור לתפילה דוקא, חז”ל גזרו טומאה על מי שנגע בספרי תורה (טומאה הכוונה שלא יוכל לאכול תרומה ללא טבילה לאחר שנגע בספרי הקודש – דבר שלא שייך בזמנינו). והסיבה לכך שהיא שחז”ל לא רצו שיגעו בספרי הקודש ויתקלקלו. לכן צריכים להזהר שלא לגעת בקלף במקום שלא צריך. אולם אם יש צורך מיוחד, מותר, ראה במשנה ברורה סי’ קמז סעי’ א’ בשם הפרי מגדים. כמו כן אם נגע בטעות תוך כדי הגבהה, גם זה בכלל שאם צריכים מותר. כלומר, לפעמים לא מן הנמנע שמידי פעם תהיה איזה נגיעה קלה תוך כדי עיסוק. אולם לכתחילה ודאי שיש להזהר.

ראה בבית יוסף שם שהביא בשם המרדכי שלדעתו אם הוא נטל ידיו לפני התפילה מותר לגעת. וראה עוד במגן אברהם שם סק”א. אולם לכתחילה ודאי שאין לסמוך על זה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בס"ד,
    נראה שהעניין קשור לזמן התפילה והקריאה בתורה, שהוא דווקא בזמן מצווה והוא דיוק מדברי התוס' שם ראה בכה"ח סופר זצק"ל ( סימן קמז, אות א' ) שהביא כן משם המהרש"ו בשער הכוונות ( דף מט, ע"ב ) .
    לשון הרב סופר זצ"ל שם : " אבל אם לא אוחזו משום מצווה כגון הנוטל ספר תורה להניחו במקום אחר או שגוללו קודם הקריאה אל מקום הקריאה או שאוחז יריעות של ספר אין בזה איסור ..כיון שלא יש מצווה באחיזה "וסיים שנכון להחמיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל