לתרומות לחץ כאן

קידוש על ארטיק עשוי יין

שלום לרבנים רציתי לדעת האם מותר לקדש על ארטיק שכול כולו יין? תודה מראש!

תשובה:

הפוסקים דנו בהרחבה בארטיק כזה מה ברכתו, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' יד, ציץ אליעזר ח"ג סי' ז, ושו"ת שבט הלוי ח"ט סי' לט, וצידדו שברכתו שהכל ומכלל ספק לא יצא לענין זה. ראה שם בדבריהם. כמו כן יש דיון רחב בפוסקים על משקה קפוא אם דינו כמאכל או כמשקה, ונפקא מינה אם מברכים אחריו ברכה אחרונה, ולגבי אכילה ביום הכיפורים, ראה ס' פסקי תשובות בסי' תריח שהאריך בזה, ויש שאף החמירו שלא לאכול בסעודת פת או סעודה עם יין גלידה מחמת השאלה האם דינה כמשקה ונפטרה בברכת היין, ראה שו"ת בצל החכמה ח"ג סי' קטז, ונראה שמנהג העולם להקל וכן מברכים על הגלידה. וידוע חילוקו של האור לציון בין גלידה העשויה מביצים שדינה כאוכל לגלידה העשויה משקה קפוא שדינה כמשקה. שאחלתך קשורה לכל הנדונים האלו. זאת עוד לפני שנדון על עצם התקנה לברך על כוס יין כלומר החשיבות אינה בעצם זה שיש יין לפנינו אלא בכך יש משקה בצורה של שתיית יין שזה נותן את החשיבות לברכה..

שבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הייתי מחדד שהתשובה היא שלילית
    כלומר שאסור לכתחילה לקדש על יין כזה
    אולם מה הדין אם קידש על יין כזה
    האם מותר לו לחזור ולקדש בשם ומלכות פעם נוספת או לא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל