מי שאכל לחם לשובע ובירך בטעות על המחיה האם יחזור ויברך ברכת המזון
או שזו ברכה לבטלה או שיצא רק ידי ברכת הזן את הכל ?
תשובה:
שלום רב
בענין זה נחלקו הדעות: בשו"ת תשורת ש"י מהדו"ק סי' תקעא ועוד אחרונים כתבו, שכיון שהזכרת ברית ותורה מעכבת בברכת המזון יש לשוב ולברך, אולם ראה שו"ת יביע אומר ח"ב סי' יב שקיבץ מדברי החולקים, שסברו שברית ותורה מעכב רק כשאומרים נוסח של ברכת המזון, אבל אם אומרים ברכה מעין שלוש יוצאים ידי חובה גם לולי זאת. ולמעשה יש שכתבו שהוא ספק ברכות, ראה כף החיים תחילת סי' קפז שהורה מחמת כן ליטול ידים שוב ולאכול כזית ולצאת ידי הספק.
אם מה שמעכב זה הזכרת ברית ותורה לכאורה שלא יברך ברכת הזן את הכל שהיא בוודאי כלולה בברכה מעין שלוש
עד כמה שלא יצא ידי חובת ברכת המזון יש נוסח שתיקנו לומר.
לא מובנת שיטת כף החיים. הרי לצד *שלא* יצא ידי חובה בברכת מעין שלוש, הברכה שלפני אשר באה על הכזית הנוסף היא שלא לצורך.
היסח הדעת מברכה ראשונה ודאי היה אן.
השאר תגובה