לתרומות לחץ כאן

מריבות בבית הכנסת

שלון הרב.הנני גר במושב כלשהו בשפלה.ולאחרונה לצערי יש מריבות על המכירות בין הציבור עד כדי כך שספר תורה פתוח\ היכל פתוח. וגם לפעמים רב המקום נמצא וגם לו לא מקשיבים עד שזה הגיע למצב שאנשים צועקים אחד על השני בגלל המכירה וכו…ממש סילוק השכינה…האם אפשר להתפלל בביתי ביחיד?קשה לי להתפלל במקום כזה.

תשובה:

שלום רב

קראתי בכאב את השאלה שלך, אני בטוח שעם מעט יוזמה ניתן להגיע להבנות. דרך העולם היא שאין מרצין לאדם בשעת כעסו, כלומר בזמן שיש מריבה מה שתגיד לא יעזור, אבל בזמן רגוע, ניתן להעלות את הבעיה על השולחן, אני בטוח שאנשים לא רוצים כזו אוירה בבית הכנסת, אלא שהם נגררים למריבה. יש לשים את הדברים על השולחן ולדון מה עושים, אולי מוותרים לגמרי על המכירה או משהו אחר. תזמינו רב שיודע לדבר בשפתם של האנשים שידבר על הנושא של כבוד בית הכנסת, וכך תגיעו בעזרת ה' לפתרון הבעיה.

מאוד לא כדאי להתפלל לבד בבית, חכמים אמרו "אין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת עם הציבור וחבל להפסיד, תשפיע מבפנים, אני בטוח שיש עוד אנשים טובים במושב שישמחו להשתתף בתיקון הענין, ובעזרת ה' תראה ברכה.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב,
    גבאי בית הכנסת דיבר איתי אחר תפילת ערבית בליל שבת והציע שלא אבוא יותר לשם, כדי שלא אגרום למחלוקת.
    לטענתו, כיוון שאני מוכיח את הציבור על שיחה בבית הכנסת (ואותו גבאי עצמו שותק, למרות שאמרתי לו שיש לו לדבר עם הציבור על הנושא), הרי שאני עלול לגרום למחלוקות, ובלשון עדינה אמר שאיני רצוי שם.

    הוא הציע מנגד שאבוא להתפלל ואשתוק, אך איני יכול לשתוק כשמבזים את קדושת המקום הנורא הזה ומדברים, וככה בכל מקום אני מעיר לאנשים על כך, אך זו הפעם הראשונה שממש הציעו לי שלא לבוא פשוט.

    כבוד הרב, לא שאני חזק לבוא לבית הכנסת כמו שצריך, ובקושי אני משתדל להתמיד להגיע בתפילות השבת, אבל עכשיו, זה שבר את רוחי פשוט ואני לא רוצה להגיע יותר לשום בית כנסת, לפחות כרגע.

    כואב לי שאנשים לא מבינים באמת מה פירוש המילים 'מקדש מעט'.

  2. ידידי יקירי, שכחת מה שאמרו חז"ל שכשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע, כלומר דברי תוכחה אומרים רק כאשר זה מועיל, אם זה גרם כעס ריחוק ומחלוקות אסור למחות! תמשיך להצליח ותבוא לבית הכנסת, זה הבית שלך ושל אביך שם…

  3. כיצד יודע הרב שזה לא מועיל?
    אף אחד, מכל המקומות שהייתי בהם, לא רב איתי, אלא כך היתה הפרשנות של אותו גבאי במקום הספציפי הזה.

    מצוות יראת בית הכנסת נחשבת מדאורייתא לכמה שיטות, שנאמר 'ומקדשי תיראו' ולכן כן צריך להעיר עד שיגידו לי לשתוק.
    מחילה מהרב, אך איני מקבל את הדברים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *