לתרומות לחץ כאן

כיצד לטפל במשולחים באופן מכובד

בס"ד

שאלה לרבני בית הוראה שליט"א לגבי היחס הראוי לגבי צדקה,
הרי יש להקדים הנושא במה שכתוב בקרא ונסביר מה שהקשו הרבה אנשים ולחלק על מה אנו שואלים באופן יותר ברור.

יש מצטטים קטע של התורה ומקשים האם לא זו צורה טובה לעשות צקדה הרי כתוב בספר בראשית פרק י"ח גבי אברהם:
(א) וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְהֹוָ֔ה בְּאֵֽלֹנֵ֖י מַמְרֵ֑א וְה֛וּא ישֵׁ֥ב פֶּֽתַח־הָאֹ֖הֶל כְּחֹ֥ם הַיּֽוֹם:

ושם פירש רש"י
פתח האהל: לראות אם יש עובר ושב ויכניסם בביתו:
כחום היום: הוציא הקב"ה חמה מנרתיקה שלא להטריחו באורחים, ולפי שראהו מצטער שלא היו אורחים באים, הביא המלאכים עליו בדמות אנשים:

ואחרי זה כתוב שם:
(ב) וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה֙ שְׁלשָׁ֣ה אֲנָשִׁ֔ים נִצָּבִ֖ים עָלָ֑יו וַיַּ֗רְא וַיָּ֤רָץ לִקְרָאתָם֙ מִפֶּ֣תַח הָאֹ֔הֶל וַיִּשְׁתַּ֖חוּ אָֽרְצָה: (ג) וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗י אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ אַל־נָ֥א תַֽעֲבֹ֖ר מֵעַ֥ל עַבְדֶּֽךָ:

ושם כתוב כמה רצב לעזור וכו' , והרי בב"מ כג ע"ב וכד ע"א גבי תלתי מילי דכביד רבנן דמשנו במלייהו וחד מהם הוא אשפיזא ושם פירש"י ד"ה באושפיזא – שאלוהו על אושפיזו אם קבלו בסבר פנים יפות ואמר לאו מדה טובה היא כדי שלא יקפצו בו בני אדם שאינן מהוגנין לבא תמיד עליו ויכלו את ממונו:

והרי נשמח לקבל חוות דעת מכבודיכם על ענין צדקה כשבאים משולחים ואנשים מקומי לבקש צדקה מה הנכון לעשות, שבודאי יש לעזור להם אבל כמה פעמים אני בעצמי ראיתי דברים גרועים מאוד שקרו כשבאו לבקש… בין שדוחפו הדלת של בית הכנסת עד כדי כך שלא היה לאף אחד שום כוונת בגלל דוחק המשולחים להיכנס כדי לבקש צקדה וכעס של כמה מתפללים, בין אחד שקילל בשם בעל הבית שהבטיח לו צדקה ונעלם כשבא לגבות, בין אנשים שעשו דומה למה שכתב רש"י ובין אנשים שסתם לא מבינין מתי להפסיק ולעזוב וללכת למקום אחר ושלא כל עשיר הוא יכול להציל כולם…

אשמח לשמוע חוות דעת שליכם כיצד אברהם אבינו היה יכול לקרב ולעשות טובה לכולם בלי שישתמשו לו ויכלו ממנו. ובסיכום הדבר צריך לכבד את כל אדם ולקבלם בפנים טובים אבל לפעמים לא פשוט מה העצה לקיים מצוה זו באופן הכי טובה? כיון שידוע שחשוב מאוד.

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

קשה לתת תשובה ברורה בענין זה והכל לפי הענין, אבל בהחלט אם דהבר מהווה מטרד, אפשר לעשות משהו מסודר. יש הרבה קהילות בחו"ל שקבעו שאדם רשאי לבקש צדקה בבית הכנסת רק אם קיבל אישור מועד הקהילה, ובמקרה כזה עוזרים לו יותר בעין יפה. כמו כן ניתן לכתוב על לוח המודעות כללים בענין זה. ובאופן כללי יש מצד אחד להתאזר באורך רוח וסבלנות, מדובר לפעמים באנשים סובלים ומרי נפש, ומאידך יש לשמור על הסדר הטוב, ובכל מקרה יש לדון על פי השכל הישר באותו הזמן ובאותה העת…

בהצלחה רבה ותעשו רק טוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל