לתרומות לחץ כאן

עשיית מלאכה בשינוי לצורך תינוק

מטרנה שנשכחה ברכב בערב שבת ונזכרו רק לאחר כניסת השבת האם יהיה מותר לפתוח את הרכב [תדלק נורת להט] כלאחר יד (בשיניו או רגליו) באופן שאין נכרי באזור כלל ברמת העיקרו התינוק יוכל לאכול שאר דברים בדוחק (כגון תפו"א שאמו תלעס לו וכדו) מ"מ יהיה צער גדול לתינוק.
האם הדבר דומה לצינור שעלו בו קשקשין או שיש לחלק ששם הותר משום הפסד שחששו לבהילות הממון ויבוא לעשות כדרכו.

תשובה:

שלום רב

לו יצויר שאין אפשרות אחרת להשיג לתינוק את המזון שהוא זקוק לו ודאי יש להקל, התינוק הוא בגדר חולה שאין בו סכנה, ובשעת הדחק נוכל לסמוך שגם נורת הרכב היא רק דרבנן ושלא כחזון איש [לדעתי הנורה ברכב היא לד] כיון שזה נעשה בשינוי, ואם כן הוא תרי דרבנן לצורך חולה, והסיבה לכך שלא נזדקק לחוש לחזון איש במקרה כזה היא משום שההנחה שבמקרה כזה הקטן הוא חולה שאין בו סכנה היא גם הקלה, יש מקום להגיד שבאופן כזה זה גובל בפיקוח נפש וכמו שלגבי יום כיפור התירו במקרים מסוימים לאשה מניקה שיש חשש אמיתי שלא יהיה לה חלב להניק, שלא לצום, וגם כאן אני לא בטוח שניתן לסמוך על התפוח אדמה המרוסק כאשר הילד ניזון בדרך כלל ממטרנה שיש בה את כל אבות המזון והויטמינים שהוא צריך. וראה עוד במשנה ברורה סי' שכח ס"ק נז שבתרי דרבנן כעין זה התירו לצורך חולה שאין בו סכנה, וכ"ש כאן.

אולם, אם אפשר להשיג מטרנה אצל שכנים, אפילו על ידי טורח ומעט בושה… ודאי צריך לעשות זאת!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי למה נורת להט הוי רק דרבנן ומה זה קשור לחזו"א הרי זה מבעיר דאורייתא. ואולי נתכוונתם דהוי פס"ר דלניח"ל ?וממילא הוי משאצל"ג? אבל אז גם לחזו"א יהא מותר ע"י שינוי. ואגב ראוי להעיר מד' המ"ב שכ"ח ק"ב בשם הח"א דבעה"ד לצורך חולה מותר אף דאורייתא ע"י שינוי. מה שכתבתם שפלורסנט לא הוי דאורייתא האם כך מקובל בא"י כי אני שמעתי כאן ממורה הוראה מובהק שבתחילת הדלקת אור כזה יש ג"כ מבעיר דאורייתא בפתיחת הסטארטער

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל