לתרומות לחץ כאן

הבדלה לאונן / לא הבדיל במוצאי שבת

שלום וברכה. אבקש לקבל תשובות ע"פ פסקי הרב עובדיה זצל.
מה הדין לעניין הבדלה ,לגבי אדם שאמו נפטרה בשבת. הקבורה היתה במוצאש? מה הדין במידה ולא הבדיל לפני הקבורה?
2. מה הדין לגבי אדם שהתפלל ערבית ואמר אתה חוננתו אך שכח להבדיל על הכוס,בשמים וכו? האם יוכל להבדיל ביום שלישי בשם ומלכות?
3. מדוע לשיטת הרב עובדיה לא מברכים על הטלית שוב לאחר הסרתה בתוך חצי שעה אך כן מברכים על התפילין?
תודה.

תשובה:

שלום רב

א. אין סיבה שלא להבדיל אחר הקבורה, ודאי חייבים בכך, בדיעבד גם אם הבדיל קודם הקבורה יצא ידי חובה למרות שהיה אונן, ראה משנה ברורה רצט טז, ופתחי תשובה שמא יט.

ב. מבדיל עד יום שלישי, אבל רק על הכוס ללא נר ובשמים. ראה משנה ברורה רצט יח.

ג. הרב עובדיה חושש בזה לשיטת הרמ"א בסי' ח שחולק על השלחן ערוך וסובר שכיון שהיתה דעתו לחזור וללבוש אין זה הפסק, וכפי הכלל הידוע שספק ברכות להקל אפילו כנגד הכרעת השו"ע גם לספרדים. בתפילין לעומת זאת, אם הסירן כדי להכנס לבית הכסא שהוא מקוםשאינו ראוי לתפילין, לכל הדעות יש לחזור ולברך.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. לגבי שאלה 2. התשובה לא מובנת לי מספיק. האם מברך בשם ומלכות? ברגע שהתשובה אומרת ראה משנה ברורה האם זה אומר שזו ההלכה גם לשיטת הרב עובדיה זצל?

  2. מחילה מכבוד תורתו, שאלתי את השאלה הזו מספר אברכים והם טענו שיש חילוק.
    במידה והאדם אכל במוצא"ש ראשון או שני , אין הוא רשאי להבדיל בשם ומלכות ביום שלישי (גם הילקוט יוסף מדבר בעניין).
    האם כבודו מכיר חילוק כזה שרק במידה ולא אכל עדיין יוכל לברך בשם ומלכות ביום שני או שלישי?

  3. אין דבר כזה. אלא שנכון שאסור לו לאכול עד שיבדיל, מהרגע שנזכר שלא הבדיל מיד יש להמנע מאכילה עד שמבדילים. ראה המשנה ברורה שציינתי.

  4. במחילה,
    נראה לי שגם המשנ"ב בס"ק י"ח פסק שמבדיל רק יום ראשון ולא יותר. וכ"פ הרב עובדיה בחזו"ע שבת ב עמודים תט"ו והלאה שחיישינן לסב"ל ומבדיל רק ביום ראשון ולא עד יום שלישי. וכ"כ כה"ח שם ס"ק כ"ו. וכל זה שיכול להבדיל ביום ראשון רק אם לא טעם כלום, אבל אם טעם מבדיל רק במוצאי שבת ותו לא מידי וכ"פ חזו"ע שם בעמוד תי"ח וכה"ח שם.

  5. ראה שמ ירת שבת כהלכתה שנקט בפשיטות במשנה ברורה להבדיל בברכה עד יום שלישי, רק ביום טוב מבדילים יום אחד בלבד.

  6. בספר כי בו שבת סימן רצט מפורש להדיא שלשיטת הספרדים אינו רשאי להבדיל בברכה בימי שני ושלישי במידה וכבר אכל אלא יבדיל ללא שם ומלכות. מה דעת כבודו?

  7. הספר הזה אינו לפני אבל בשו"ע רצט ו הביא את שתי הדעות ונקט בסתמא שמבדיל והביא בשם יש מי שאומר שאינו מבדיל.

  8. סוף כל סוף הספר מצטט את החזון עובדיה והיביע אומר כהלכה למעשה שאינו מברך בשם ומלכות במידה ואכל ונמצא ביום שני או שלישי… מה היא הכרעת כבודו לשיטת הספרדים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל