לתרומות לחץ כאן

מה ההגדרה של טלטול לצורך מקומו

שלום

א. האם כלי שמלאכתו לאיסור שמותר להזיזו לצורך מקומו כולל מקרה שאני לא צריך להשתמש במקומו בדווקא? כגון מקרה ששכחנו על השלחן ביום שישי כלי שמלאכתו לאיסור על השלחן ולא נעים כך שהבית ייראה עם כלי כזה, זה לא עושה אוירה של שבת, האם מותר לקחת אותו מהסלון בידים ולשים אותו במקומו?

ב. חרק שנכנס בשבת לבית ובני הבית נבהלים האם מותר לקחת דלי גדול (שלא יהיה אפשר לתפוס את החרק בפעם אחת באמצעות הדלי) ולכפות עליו? וא"כ, האם מותר להחדיר בין הדלי לרצפה חתיכת עץ דקה שמכסה את פי הדלי ובכך להרים את הדלי עם החרק (החרק לא בורח משום שחתיכת העץ מכסה את הדלי) ובכך להוציא את הדלי מחוץ לבית ואז לשחרר את החרק? לכאורה זה טלטול מן הצד לצורך דבר ההיתר – שבני הבית יפסיקו עם הבהלה ויהיו רגועים ולא בשביל דבר האסור – החרק.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

האי נעימות בלבד אינה נחשבת כצורך מקומו, כך כתב בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ה סי' כב אות לא, ובשמירת שבת כהלכתה מהדו' ישנה פרק כ סעי' י. אבל אני מניח שעל השולחן הזה אוכלים, וצריך להניח עליו מפה וכלים, באופן זה החפץ מפריע ומותר לסלקו. אין לשכוח שלצורך מקומו מותר רק בכלי שמלאכתו לאיסור ולא בשאר מוקצה.

גם אם אי אפשר לתפוס אותו בפעם אחת, זו עדיין צידה מדרבנן, כמבואר בסי' שטז סעי' א, ויש בכך איסור, יש לגרש אותו בלי לצודו, אם הוא מעופף לנווט אותו החוצה, אם הוא הולך לטאטא אותו החוצה וכו'.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. א. האם מותר להזיז מוקצה שמלאכתו לאיסור (במקרה שלנו זה היה מתלה כביסה שעליו תולים הרבה בגדים) בשביל לראות את הנוף או בשביל שיהיה לנו יותר אויר או שמש

    ב. מיחם מים חשמלי שכרגע דלוק ומונח על שולחן.
    הוא מונח על החלק המרכזי של השולחן.
    בצידי הפלטה המרכזית של השולחן יש 2 פלטות שאפשר לפתוח ולסגור.
    כרגע אחת הפלטות הצדדיות פתוחה, ואני רוצה לסוגרה, כדי שיהיה יותר נוח לעבור, או כדי שאוכל לסגור את הדלת של המטבח. בשביל זה צריך להכניס את הפלטה הצדדית מתחת לפלטה המרכזית שעליה המיחם. זה מותר בשבת?

  2. 1. מותר. 2. רבים סבורים שמיחם חשמלי אין כלי שמלאכתו לאיסור אלא יש לו מוקצה של שלהבת ואסור להזיזו כלל בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל