לתרומות לחץ כאן

הפקרת עץ פרי כדי לפוטרו מתרומות ומעשרות

בס"ד
האם הפקרת אילן פרי שבחצר יפטור את הפירות שמכניסים הבייתה מתרומות ומעשרות, ואם כן כיצד מפקיר, האם רק באמירה או שצריך דבר נוסף?

תשובה:

שלום רב

פירות שהיו הפקר אפילו שעה אחת במהלך גידולם קודם שבאו לידי גמר מלאכה ולאחר שבאו לעונת המעשרות פטורים מהמעשר [ראה ר"ש פאה א ו, תוס' ב"מ כא ב], לכן ניתן בהחלט להפקיר, בפני שלושה אנשים, והם יכולים להיות אוהביו שהוא סומך שלא יקחו מהפירות, אבל ההפקר יהיה גמור, ובאופן עקרוני גם אם אחר כך יזכה בהם הם פטורים כיון שהיה זמן שהיו הפקר. אלא שהואיל ותיקנו חכמים שהמפקיר יוכל לחזור בו מההפקר תוך שלושה ימים אם עדיין לא זכה בכך אף אדם, ואם הוא חוזר בו הם חייבים בתרומות ומעשרות מדרבנן, ראה שו"ע חו"מ סי' רעג סעי' ט ובסמ"ע ס"ק יג, יש שסברו שכך הוא גם כשאינו חוזר בו, אלא שזכה בפירות בתוך אותם ג' ימים, ראה ר"ן נדרים מג ע"ב, ואף שהרא"ש שם חולק עליו בכך, יש להחמיר כדעת הר"ן ולהמנע מלזכות בפירות שלושה ימים [ראה כס"מ ולח"מ נדרים ב יז שנחלקו בכך בדעת הרמב"ם].

ומכל מקום נראה שחבל לעשות את התהליך הזה ולבטל מצוה חביבה זו…

ערב טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כל עוד לא נגמרה מלאכתם והם מחוברים לעץ ניתן להפקיר, אחר הלקיטה בפירות שאין להם גמר מלאכה מיוחד אלא הכנסה לארגזים יש שהחמירו, ראה משפטי ארץ עמ' 72.

  2. שלום כבוד הרב, אני נוברת ברשת ולא מוצאת תשובה לשתי שאלות: יש לי עץ לימון בחצר ורק שכן אחד יכול להושיט יד ולקטוף. היתר צריכים לעבור דרך ביתי לגינה. איך אוכל להפקיר את הפירות?
    אם אני צריכה בכל זאת לעשר, ואני רוצה לקטוף רק לימון אחד – איך מעשרים? על כמה אפשר לברך?

  3. צריך להפקיר בפני שלושה אנשים, ולהשאיר אפשרות, גם על ידי רשות הידועה לאותם שלושה לפחות, לעבור ולהגיע. אפשרות נוספת לעשר, ראי כאן
    https://din.org.il/2020/11/26/%d7%a1%d7%93%d7%a8-%d7%94%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%9e%d7%a2%d7%a9%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%92%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%99%d7%aa/

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל