לתרומות לחץ כאן

אשה קראה לכלב של אדם אחר ובעקבות זאת הוא נשך כלב אחר והזיקו – מה הדין?

שאלה:

אשה שראתה כלב גדול בחצר של פלוני, קראה לו והכלב בא אחריה עד שהגיעו לחצר אחרת, בחצר השניה היה כלב קטן, הכלב הגדול שראה את הכלב הקטן נשכו והזיקו, עלות רפואית של הכלב הקטן עלה בסך 1200 ₪, והשאלה מי חייב לשלם לי את הוצאות הרפואה של הכלב, האם בעל הכלב הגדול, או האשה שגרמה לכלב שיבוא.

תשובה:

האשה שגררה אחריה את הכלב פטורה, שלא גרע מדין משסה כלבו של חברו באחר שפטור המשסה וחייב בעל הכלב. ולגבי בעל הכלב, אם היה הכלב שמור פטור, וכן אם הכלב שהוזק היה שמור והאשה פתחה את החצר שיכנס הכלב שהזיק, פטור המזיק. ואם שני הכלבים – המזיק והניזק – היו בחצר פתוחה לא הניחו שמור בחצר, חייב בעל הכלב.

אלא שנזק של כלב שמזיק כלב קטן ממנו מוגדר בהלכה למזיק של קרן – שאין הנאה להיזקו וכוונתו להזיק, ומהתורה חייב חצי נזק קנס מגוף הכלב הגדול, ואין דנים נזק כזה בזמנינו. והגם שלא דנים זאת בימינו אם תפס הניזק אין מוציאים מיד התופס. לר"ת יכול לתפוס דוקא את הכלב הגדול שהזיק ולמוכרו ולגבות ממנו חצי נזק. ויש חולקים שסוברים שיכול לגבות מכל חפצי המזיק.

למרות שלא דנים קרן בזמנינו כתב השו"ע שעשו תקנה לטובת הניזק שינדו את המזיק עד שיפייס עם הניזק וישלם לו שיעור קרוב לחצי נזק. ולכן נראה שכדאי שבעל הכלב יתפייס עם הניזק בשיעור הקרוב לחצי נזק.

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן שצה. ולגבי קרן בזמן הזה שו"ע סימן א. וסעיף ה' ובנו"כ.

רב אברהם בוטרמן, רב שלמה וייספיש ורב נפתלי בן חיים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל