שאלתי היא בנוגע לכלל אע"פ דיצא מוציא אחרים. הרי אם אדם עשה קידוש בבית הכנסת,כיצד יכול להוציא אחרים שכן הוא כבר לא באותה דרגת חיוב?
תשובה:
שלום רב
עלכך בדיוק נאמר הכלל של "יצא מוציא" ואסביר: כאשר אדם בעצם מחוייב באותה מצוה, אלא שכבר יצא ידי חובתו, כיון שהוא באופן כללי "בר חיובא" כלומר הוא שייך באותה מצוה, דין ערבות מאפשר לו להוציא אחרים ידי חובתם למרות שכבר יצא בעצמו. ההגדרה היא, שדין ערבות בעצם מחייב את האדם לא רק לדאוג לכך שהוא עצמו יצא ידי חובת המצוה, אלא גם זולתו. כך שבעצם, למרות שכבר שמע שופר או שמע קידוש, כיון שחברו נצרך לו, הוא מחוייב לדאוג לכך שחברו יצא ידי חובתו. ורק אדם שבעצמו אינו בכלל חיוב מצוה זו, כמו חרש שוטה וקטן, או אשה במצוות שאינה חייבת [גם במצוות שהיא חייבת יש דיון אם יש ערבות לנשים], אינו יכול להוציא את השני ידי חובה.