לתרומות לחץ כאן

עבודה במקום שמכין מזון גם בימי התעניות וחול המועד

שלום התקבלתי לעבודה כמשגיח כשרות במטבח שמספק מזון לעובדי מפעל כל השנה, הם עובדים גם בחול המועד תשעה באב ופורים, שאלתי: א) האם מותר לי לעבוד בימים אלו? ב) במסגרתעבודתי אני גם חייב לחלק חלק מהמנות בידיי, האם אין בעייה שאתן להם בידיי אוכל ביום תענית?

תשובה:

שלום רב

  1. אם אתה לא יכול לקחת את ימי החופשה השנתיים שלך בימים אלו של חול המועד אתה רשאי לעבוד שם, כי בעצם זה דבר האבד, אם לא תעבוד בימים אלו לא תוכל להמשיך בעבודה.
  2. כדאי לסכם שבתענית אתה לא מגיש את האוכל, או לחילופין אתה מגיש רק לנשים שבלאו הכי יש קהילות שנהגו שנשים לא צמות בארבעת הצומות הקלים. אני מניח שתוכל להשתמט מההגשה של האוכל שהרי עיקר עבודתך היא ההגשה.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. זו אכן שאלת השאלות… אנחנו מורים תמיד שלא לסמוך על כך… אבל כיון שכך היה המנהג בירושלים כידוע, וכך נהגו בהרבה מקהילות החסידים כמובא בהרבה תגובות המתנגדות כאן באתר להוראה שאנחנו כותבים כן לצום… צא וחפש.. לענין חשש מסייע לדבר עבירה במקום הפסד, יש מה לצרף..

  2. בס"ד
    נראה לי הטעם משום שד' צומות תלוי ברצו מתענין רצו אין מתענין, ובקהילות אלו רצו אנשים ולא נשים, ודומה 'קצת' לתפילת ערבית רשות דגברים שויוה אנפשיהו חובה ולא נשים
    ולפי זה אין מקום כלל להקל בזה כיון שאין כאן טענה בעיקר הדין אלא שתלוי בקבלת אבות, ואף אותן קהילות מודות שהיכא שנהגו נשים להתענות הוי חובה גמורה
    יצאתי וחיפשתי שהקולא נזכרה מפי הגרשז"א זצ"ל שהיה משיב לשואלים במקומנו לא נהגו נשים להתענות, ובודאי השיב לשואלים מבני קהילתו בלבד כאמור, ועל זה נאמר בב"ב קל אין למדין הלכה מפי מעשה
    יהודה

  3. בהמשך לשאלתי, כאשר אין זה מתאפשר שלא להגיש בתענית, האם אוכל להניח להם על השלחן והם ייקחו לבד או שזה כמו נתינה בידיים? תודה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל