לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים לאחר כניסה לשירותים בלא שעשה צרכיו

שלום לרב.
ב"ה אני משתדל להקפיד ליטול ידיים מתי שצריך כהלכה
קראתי איפשהו שאילו בית הכסא פתוח ויש צואה הנגלית לעין וכן אפילו במרחק גדול מ4 אמות מ"מ צריך ליטול ידיים בגלל רוח רעה וכו.
בבית שלי לא מקפידים על כך בכלל! ונניח שאני רק עובר בקומה עם השירותים אני כבר מוכרח ליטול ידיים בשביל לברך או ללמוד תורה.
ולצערי מריבוי הפעמים שאני עובר באותה קומה או על יד בית הכסא
יש לי כבר פצעים על הידיים ועור יבש האם באמת כך היא ההלכה או שלא הבנתי נכון?
ובכלל האם אני חייב ליטול ידיים במצב הנתון שיש לי פצעים מחמת ריבוי הנטילה?

תשובה:

שלום רב

בשום אופן לא צריך ליטול ידים רק בגלל שעברת ליד השירותים… הדיון בפוסקים הוא כאשר אדם נכנס לשירותים אף שלא עושה צרכיו, אם צריך ליטול ידים, אבל אם לא נכנסת, בודאי לא צריך, גם אם הוא מלוכלך ואתה רואה והוא פתוח וכו'.

מקורות:

במשנה ברורה סי’ ד’ סק”מ ובן איש חי פרשת תולדות אות ט”ז פסקו שצריך ליטול ידיים לאחר יציאה מבית הכסא אף אם לא עשה צרכיו, ובביאור הלכה סי’ תרי”ג ד”ה אם הביא דעות הפוסקים בזה. ולענין בית הכסא של זמנינו כן כתב בשו”ת יחווה דעת חלק ג’ סימן א’ וילקוט יוסף הלכות השכמת הבוקר עמוד תלו. ובהליכות שלמה פרק כ’ אות כ”ד הביאו מהגרש”ז אוירבך זצ”ל שאם יש שם תשמישים נוספים או שבית הכסא נקי באותו זמן מצואה המיקל שלא ליטול ידיו יש לו על מי לסמוך.

ואם השירותים סגורים בכיסוי שלהם כתב בשו”ת אור לציון חלק א’ סימן א’ וחלק ב’ פ”א סי’ ט’ שאין צריך ליטול ידים כשיוצא משם, אך בשו”ת מנחת יצחק חלק א’ סי’ ס’ כתב שאין זה מועיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל