לתרומות לחץ כאן

כיבוד אם על חשבון צערה של אשתי

אמי רוצה שאבוא אליה כל יום, ומתעניינת מאוד בנעשה בבתינו מתוך דאגה לשלומי, ואם לא אבוא אליה, זה יגרום לה צער, ולאשתי קשה מאוד שמתעניינת בדברים שקשורים אליה בתפקוד היומי, וגורם לה צער, מה עלי לעשות? האם אני פטור מלבא לבקר את אמי בכדי שלא אגרום צער לאשתי?

תשובה:

שלום רב,

אכן יש עליך חיוב כיבוד אם. אולם אם זה בא על חשבון הרוגע והצער של אשתך בהחלט יש מקום התחשבות בזה גם על חשבונה של האם.

ביו”ד סי’ רמ הובא הלכה מפורסמת משו”ת מהרי”ק (שורש קסו) אבא שאמר לבנו שלא ישא אישה פלונית אינו חייב לשמוע לו ויכול לשאת אישה פלונית. וכתב שם שתי טעמים:

א. מאחר שנפסק בקידושין ל, וכן בשו”ע שם שכיבוד אב משל אב, והבן אינו צריך להוציא ממון לצורך כיבוד אביו, א”כ: “כל שכן הכא שהוא דבר השייך בצערא דגופא להניח האשה אשר חפץ בה ויצטרך לקחת אשה אחרת אשר לא תישר בעיניו כל כך”.

ב. כיבוד אב שייך רק בדברים שהם עניינו של האב, אבל דברים אלו שאינם קשורים לאב כלל, אין בזה חיוב כיבוד אב ואם.

ונראה שטעמים אלו אינם חלוקים בניהם, אלא שניהם קיימים להלכה. לכן, מאחר שבסיטואציה שלפעמים אדם נקלע אליה, כיבוד אביו בא על חשבון צערו בכך ששלום הבית שלו מתערער, הרי שאינו חייב לכבד את אביו.

אולם כמובן החכם עיניו בראשו, בהדברות הבנה וכו' אפשר להגיע להרבה, תנווט את הענינים בחכמה שאשתך תבין שאמך לא מתערבת לה, ושאמך תבין שיש ברים אישיים וכו', והכל מתוך רגישות עדינות והבנה, והכל יבוא על מקומו בשלום.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל