לתרומות לחץ כאן

מעשה שבת בקנייה דרך האינרנט

בס"ד
שלום רב שבוע טוב
שאלה בנוגע למכירת חפץ כשהקונה פנה בשבת קודש.
יש לי חפץ שאני מוכרת . על המודעות אני כותבת : "לא בשבת" . אך בכל זאת פנה אליי לקוח בשבת. ראיתי זאת היום בבוקר. האם מותר לי להגיב לפנייה שלו ולנסות למכור לו בימי החול את החפץ ?
תודה.

תשובה:

שלום רב

כיון שאנחנו רואים שהוא לא פונה שוב מעצמו, אם תפני אליו בהכרח את נהנית ממעשה שבת, ואסור לעשות זאת. כאשר הקנייה היא אוטומטית ניתן לפעמים להניח שאולי בלאו הכי היה יכול לפנות מעצמו במוצאי שבת, אבל כאן נראה אינו פונה, מסופקני אם ניתן לסמוך ולהתיר…

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    לא ברור לי. אם אני פירסמתי מודעה. למשל באתר או אפילו תליתי מודעה על עמוד. והמודעה הייתה תלויה גם בשבת. וכתבתי "לא בשבת" אני אחראית על אנשים שעברו וראו את המודעה וצילמו או כתבו חס ושלום את המספר ופנו אליי ?
    ועוד דבר. אם הקונה שפנה אליי הוא דרוזי / ערבי , מותר לי להגיב לפנייה שלו ולמכור לו בימי חול ?

  2. שלום רב
    נראה לי לבאר את דעת הרב בזה, ואשמח לשמוע את דעת כבוד הרב.

    יש כאן ב' ענינים:
    א. ההנאה של המפרסם מפניית הקונה, והיינו ההנאה שמישהו רוצה לקנות המוצר. והנאה זו יש להתירה אחר 'בכדי שיעשו' כדין כל מעשה שבת של יהודי מומר לפי דעת הפמ"ג (סי' רעו מ"ז ס"ק ה, סי' שכה א"א ס"ק כב). ומאי שנא זה ממומר שבישל בשבת שמותר ליהודי אחר לאכול מהתבשיל במוצ"ש אחר 'בכדי שיעשו'.

    ב. ההנאה של הקונה; והיינו ההנאה של היהודי המומר שפנה למפרסם באיסור, ואחר השבת הוא מקבל תשובה לפנייתו. הנאה זו אסורה לו עולמית משום שהמומר עשה דבריו במזיד.
    ולכן אסור להשיב לפניית המומר.

    אך ראה בפס"ת סי' שיח הע' 86 שכתב להתיר ההנאה מהודעות מסחר שהגיעו בשבת.

  3. גם לגבי הקונה, הוא לא בהכרח נקרא מזיד, חילוני היום דומה יותר לשוגג, וגם במזיד נחלקו הדעות לאחר השבת כמובא בשו"ע בתחילת סי' שיח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל