לתרומות לחץ כאן

מה עושים למנוע מחלוקת ומריבה בבית הכנסת?

בס"ד

שלום לרבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: בימינו יש מציאות קצת משונה ממה שהיה בעבר שהיו בונים בתי כנסיות גדולות ומפוארות וכו' (לפחות במדינה זו כאן בחו"ל -ארה"ב, וגם באירופה), והרי קל מאוד לאנשים היום לפתוח בית כנסת החדש וכל יום מתרבים.

אם היה רק בשביל הריבוי המתפללים ויתרון ממוני מה טובו, אלא לפעמים לא כן אלא בשביל או ריב ומחלוקות או חלילה קצת חסר להם ידיעת על ערך אדם גדול והחשיבו של מאמר חז"ל קנה לך חבר וחשיבות להתחבר לת"ח והרי מציאות היא שלפעמים פותחים כל מינה בית כנסיות יותר קטנות משום כל מיני סיבות או לצערינו יש אלו שבריאים ובמקום להתחבר לרב ולהיות בקהילה מעדיפים להתפלל במרתף של אחד מהשכנים במקום בית הכנסת כשאין קריאה.

מ"מ שורש א' לרוב המקרים שבמקום לנסות אנשים לפייס ולוותר על הבדלים שאמור להיות בין כל אדם לחבירו ולעשות השתדלות למען שלום, בוחרים לנתק עצמם מקהילה קיימת כבר ולהתחיל משהו לפי דעתם, הרי מובן שיש מקרים שעדיף לשם שלום שכמעט אי אפשר להגיע לשלום כש שני הצדדים קשים אבל הרבה מקרים שהבדלים שהבל הבדלים והכל באים משורש של חסר עבודה על ענין ענוה ולהתבונן מה מטרה של אדם כשהולך לבית הכנסת ושל אדם יהודי בעולם.

כבר הקדמנו הדמה קצרה בנושא רחב כים, מ"מ באנו לשאול מרבני מכובדים שיש הרבה שימוש ונסיון בתורה ובין אדם לחבירו ושאלתינו:

1. כשיש התחלת ריב שנראה שהדברים נוטים לזה מה יש לעשות כדי למנוע הפרדה?

2.מה עצה כדי למנוע א זה מתחילה, מה על הרב ואנשי הנחלה לעשות ולהכין כדי שיהיה אדות?

3. כשכבר קילקל יחס בין מתפללים וכבר יהיה הפרדה, מה עיצה לתת להם גבי בית כנסת החדשה כדי שלא יהיה איבה שפותחים בצד בית כנסת הקיימת בית כנסת אחר? ואז הדבר נמשך לדורות שבן של זה יקח כאב אביו ואנשי קהילתו וכן בן של חבירו של בית כנסת אחר וכו'

4. אם באים להרב (אחר) ומבקשים לו להיות רב של בית כנסת החדשה, ואם אני הרב אם אומרים שכיון שהרב לא היה כלל במחלוקת זו הרי הוא רק עובד לציבור זו ואין לו בעיה להיות רב כל עוד שלא התנגד הרב של בית כנסת הראשונה? או יש למנוע למנות רב על קהילה כזו?

5. אם כבר פתחו, וממש בצד העתיקה, ומשום זה הפסיקו מנין השני שהיה בבית הכנסת העתיקה וגרם למתפללים שלה קצת הרגשה לא נעימה כיון שקודם היה אפשרות להתפלל לו מוקדם או מאוחר ועכשיו רק מוקדם או למקום אחר (כיון שיש חילוק דעות בינו לאנשי בית הכנסת החדש)?

ענין זה מאוד גרוע, אנו רוצים שמשיח יבוא ולנו להתפלל לה' לגאולה שלמה אבל אם יש כבר בעיה ומחלוקת במקום תפילה כיצד ישמעו תפילה?

הלואי אדם גדול היה עושה נאום לציבור על חשיבות אחדות ושלנו לנסו בכל כוחנו למנות הפרדה ….

תודה וברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

השאלה שלך היא מאוד כללית ואין בענין זה תשובה אחת… ברור שתמיד בכל מקום על האנשים החכמים המבוגרים וכו' שיש להם תקשורת טובה ונכונה עם אנשים, להשקיט שלום בין כולם, להשתדל שכולם ירגישו בבית, לפעמים יש גבאי שמשתלט בצורה לא נעימה על הציבור, ואז הצעירים עיקר מרגישים שאין להם ביטוי. אנשים חכמים מאצילים סמכויות, נותנים גם לצעירים מהם אפשרות להרגיש שהם פועלים בקהילה, ואינם רק נספחים למבוגרים מהם. יש לשמוע לרחשי הציבור, גם אם לא מקבלים כל בקשה, לתת לכל אדם את התחושה שבקשתו נשמעה וכו'.

אחרי שהכל קורה יש לעשות הכל כדי שהמריבה תסתיים. אדם חכם מהבית הכנסת הותיק מגיע לחנוכת בית הכנסת החדש, בשמחה, ומאחל הצלחה! לא להנציח את המריבה!

רב שרוצה לשמש בבית כנסת החדש, יפגש קודם עם הרב של בית הכנסת הותיק, יתייעץ איתו, יתן לו את הכבוד כאילו הוא רק נספח אליו.

בקיצור עם תקשורת נכונה וויתור הכל ילך טוב.

בהצלחה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל