לתרומות לחץ כאן

המקור לגילגול המזוזה ונתינתה בכלי

שלום רב,
הגמרא במגילה יח: מסבירה את עניין הכתיבה של כתבי קודש , תוך שהיא שונה את ההלכה שמזוזה צריכה שרטוט והוא הדין לספר תורה אך לא תפילין.
ומצאתי שאחד ההסברים להבדל בין מזוזה, ס"ת ותפילין זה שהקלף בתפילין לא גלוי.

אם כך, האם גלגול המזוזה והשמתה בתוך כלי זה הלכה מחייבת? מנהג? או שניתן (לו היתה אפשרות טכנית) להשמתה (לעטוף למשל באלמינציה) ע"ג המשקוף? מה המקור לגלגול המזוזה?

תשובה:

שלום רב

יסוד החילוק בין תפילין למזוזה במקור שציינת, הוא משום שאת המזוזה יש חובה לבדוק פעמיים בשבע שנים, ואת התפילין אין חובה לבדוק אלא כשיש לכך סיבה מיוחדת, ואותה פתיחה שנעשית פעמיים בשבע שנים נחשבת כדבר גלוי ומשום כך מצוה להדר בכתיבתה. אבל כאשר המזוזה בפתח לעולם היא מגולגלת.

המקור לכך שיש לגלגל את המזוזה מאחד כלפי שמע הוא בגמרא במנחות לא ב, והובאו הדברים להלכה בשו"ע בסי' רפח סעי' יד. ויש הרבה כללים לגבי אופן כריכתה, ראה שם סעי' א, שיש להשאיר מהגליון חלק כדי שיקיף אותה וכו'.

השמתה בכלי אינה מעיקר חיוב מזוזה, וזה נעשה משני טעמים: שלא תבלה מחמת הלחלולחית [תוס' ב"מ דף קב, והובא בב"ח סי' רפט], כדי שלא תיפול [שם קא בשם רש"י]. ולמעה כך הובא בשו"ע סי' רפט סעי' א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל