לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאשה להיות מורה לבנים?

שלום הרב! רציתי לשאול בבית הספר שלי מורות מלמדות נערים מעל גיל 13 מקצועות חול וגם תנ"ך 1)רציתי לשאול האם מותר שמורות ילמדו נערים מעל גיל 13 מחשש צניעות.? 2) מהם המקורות לדברים אלו?

תשובה:

שלום רב,

אין היתר לאישה ללמד ילדים מעל גיל 9.

מקורות:

במשנה בקידושין פב,א מבואר כי אין היתר לאשה ללמד ילדים קטנים משום חשש יחוד מאחר שהם באים ע”י האבות שלהם. אולם כתבו הפוסקים כי במקום שאין חשש יחוד אפשר להתיר ללמד, אלא שהם ציינו עד גיל 9, ראה באורחות רבינו לבעל הקהילות יעקב עמוד קלו-קלז, וראה עוד בספר נטעי גבריאל הלכות יחוד עמוד שיד שהביא כן בשם הגרש”ז אוירבך והגרי”ש אלישיב זצ”ל. כלומר עיקר הנושא שהם דנים עליו זה תלמידים צעירים, אלא שציינו שיש היתר עד גיל 9.

בשו”ת אגרות משה (יו”ד ג’ סי’ עג) יש התייחסות מפורשת על תלמידים גדולים. וגם הוא כותב שאין חשש ייחוד, וגם אין חשש מצד המורה שמבואר בפוסקים שאשה אינה מתפתה באופן זה, והן מצד התלמידים שיש להם יראה מהמורה. אולם הוא סיים שם כי אין להתיר זאת אם לא בשעת הדחק גדול מאד כלשונו. (כוונתו על התקופה ההיא שלא היה שייך למצוא מורים כפי שצויין שם בתשובה). אבל במקרה שלך ודאי שאין כל היתר כפי שנראה גם מדברי האגרות משה שם.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. מחילה שאני שואל אבל למה לא לתת לתלמיד להתמודד למה אם זה היה פרנס של מבוגר אז יכול ליהיות שהתשובה הייתה תשתדל להמנע מהרהורים למה צעירים כל כך שונים? אני מבין שיש יצר יותר גדול אבל אם אדם נקלע למצב כזה למה הוא צריך להיות שונה מכולם "לעולם לא יהא אדם יושב בין העומדים ועומד בין היושבים" אין לאף אחד מושג עד שירגיש מה זה להרגיש בבית ספר ציוני דתי שאתה במאה שערים כולם חושבים שאתה קיצוני מלבד זה שזה נמאס להיות עם הראש בשולחן שעה וחצי אני צריך ללמוד ויכול ליהיות שאפשר להשלים אח"כ את השיעור אבל אני כפוף לבית הספר וזאת התנהגות לא תקינה למה תלמידים שונים מכל אדם שצריך לדבר גם שעתיים עם פקידה בבנק או מזכירה מה שונה המורה מכל אישה אחרת שעובדת איתך בכל מקום עבודה וגם אני לא מבין את דעת הפוסקים שהדעה הכי מקלה והכי מתאימה לימינו היא דעת הריטבא שאומר הכל לפי דעת שמיים אבל מה לעשות לפעמים קרה שאדם נפל בהרהור גם על המורה בשיעור מה יעשה לא התכוון (זה גם יכול לקרות עם הפקידה ועם מישהי מהעבודה זה לא משנה) אז מה יעשה כל אישה שהביאה אותו לידי הרהור והוא לא הצליח להתגבר עליו אז הוא צריך להעניש את עצמו אדם ימות בסוף וכתוב וחי בהם ולא שימות בהם ולא נראה לי שהרהור זה יהרג ואל יעבור כי:1.כולנו בני אדם עם תאוות
    2.גם המעשה המובא בסנהדרין עה על אחד שחלה ואפילו לדבר לא הסכימו שמא לידי הרהור…גם שם זה במתכוון לבוא לידי הרהור ולא מי שבא לו הרהור ונכשל מה הוא מלא
    ולכן אני לא מבין נכון שזה לא תקין שמורה תעמוד ותלמד מול בנים אבל למה ככה לבן אדם יהיה שונה מכולם וישתגע זה לא נורמלי ליהיות בין דתיים לאומיים חרדי קיצוני שמוריד את הראש ונכון שאסור להרהר אבל תן לי הזדמנות להתמודד וכי אם אדם דיבר לון הרע מעכשיו צריך לשתוק?לא, מעכשיו יזהר במילים שלו יותר כנ"ל גם זה מעכשיו יתפלל יותר יזהר יותר אבל מה לעשות הוא חי במציאות שכופה עליו את החיים אי אפשר להתכחש למציאות הזו…??

  2. אינני יודע מה לענות לך, לא אמרתי להוריד את הראש כל הזמן, יתכן שבמקרה שאדם אנוס אכן עליו להתמודד גם כשהוא נמצא בשיעור, אבל ברור שהמציאות הזו אינה תקינה בכלל, והמוסדות הדתיים שמביאים מורות נוהגים נגד ההלכה.

  3. שוב מחילה אבל לא הכל נקבע על פי מנהל או ראש הישיבה אלא גם לפי העיריה לכן זה נקרא אילוץ וגם אם זה לא אילוץ מהעיריה לא תמיד יש מורים טובים כמו מורות לכן יש את הרב יעקב אריאל ועוד פוסקים שמתירים מצב מסוג זה ולכן יש על מי לסמוך אומנם לעניות דעתי אם אני מבין נכון זה לא לכתחילה אך עדיין במחילה אי אפשר להגיד שעושים נגד ההלכה זה בדיעבד אבל לא נגד ההלכה שהרי בכל מקום מצויות נשים והמורות שמלמדות אצלי בישיבה התיכונית מתלבשות בצניעות רבה יחסית להרבה מקומות עבודה אחרים וגם אם לא 100 אחוז צניעות אבל עדיין זאת צניעות גדולה יחסית למקומות אחרים ובנוסף אם חלילה יגידו שעושים נגד ההלכה זה יכול חס ושלום לקטרג על עם ישראל ונראה לי שאדרבה דווקא אם שמו מורה במצב שהיא צריכה ללמד בנים גדולים אז דווקא אז היא יכולה להראות להם איך בת ישראל צנועה צריכה להתנהג וכך ילמדו התלמידים דרך ארץ וכך נוכל לסנגר דווקא…מחילה על החוצפה אבל הדברים נכתבים מתוך כאב…שוב מחילה ושבת שלום.

  4. אינני מאמין שהרב יעקב אריאל מתיר זאת, מקום דתי חייב לשמור על המצוות כהלכה גם אם המורה יהיה פחות מקצועי… אינני מבין חיים של פשרות ביהדות, בעיני זה קו חינוכי מוטעה.

  5. מורה אשה לתלמידים בנים. לכאורה הדבר נאסר מפורשות במשנה במסכת קידושין (פב, א): "ולא תלמד אשה סופרים", בין שהיא רווקה ובין שהיא נשואה (עיין ציץ אליעזר ח"ו סי' מ). אך עיין שם בגמרא שהאיסור אינו נוגע לעצם ההוראה של האשה לזכרים, אלא הוא מתעורר רק מצד החשש להלכות יחוד, כשההורים באים להתעניין בשלום בניהם, ולא מעבר לזה. ועיין בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ד סי' צז) שהחשש לייחוד אינו קיים אלא בזמן שהאשה עוסקת בהוראה בביתה, ואין לחשוש לכך בשעות העבודה המקובלות בבית הספר.

    אם כי, אין ספק שמצב זה אינו רצוי לכתחילה, ורצוי יותר שאשה תלמד בנות וגבר ילמד בנים. ובפרט מגיל ההתבגרות ואילך, כאשר התלמידים עלולים להתיחס למוריהם לא רק כמורים, אלא גם כבני מין אחר. ולכתחילה ראוי להחמיר בזה מגיל 9 ואילך, ויותר מגיל 13, ועוד יותר בגיל ההתבגרות הגבוה. אך לצערנו הרב, המציאות היא שאין די מורים גברים, ולא פעם מוסדות תורניים לבנים נאלצים לקחת מורות אפילו בכיתות העליונות. ובכל מקרה, עדיפה אשה בוגרת מכללה יראת שמים, מגבר שאיננו ירא-שמים. אולם יש להקפיד על כמה כללים.

    ראשית, שיהיה פער של לפחות 10 שנים בין המורה לתלמידים. ולכן מורה צעירה שזה עתה סיימה מכללה או אוניברסיטה לא תלמד מיד בתיכון, אלא רק בחטיבת הביניים, כדי שהפער הגיל יהיה משמעותי. רק בשלב מאוחר יותר לכשתינשא ותהיה מבוגרת יותר תוכל ללמד בתיכון, וסביר להניח שגילה ומעמדה ישנו את יחסם של התלמידים אליה.

    אם הרב רוצה קישור:
    https://www.toraland.org.il/%D7%A7%D7%98%D7%9C%D7%95%D7%92-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%91%D7%90%D7%94%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%94/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%98-%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99-%D7%A6%D7%A0%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%A0%D7%95/

  6. כאב לי מאוד לקרוא את הקישור!! זה ניפץ לי משהו… מעבר לכך שמבחינתי אין ויתורים על דיני התורה לצורך קידום בלימודים, זה הרי שטויות! בתוספת 2000 ש"ח במשכורת אתה מקבל כל מורה גבר שאתה רוצה, אלא שלא מוכנים לשלם כסף מעבר למה שמשרד החינוך נותן! כלומר הסיפור אינו התלמידים אלא האלפיים ש"ח… צא ובדוק כמה אברך חרדי משלם בנפש חפצה על שכר לימוד הבנים בתלמודי תורה ובישיבות, ותבין את שורש ההבדל בחינוך בין הציבור החרדי לציבורים אחרים, והתוצאות בהתאם…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל