לתרומות לחץ כאן

הבדלה לנשים / שתייה לפני הבדלה

בס"ד
שלום וברכה
רציתי לדעת , מלפני כמה זמן קבעו החכמים להבדיל על כוס יין במוצאי שבתות קודש ? ומה הייתה הסיבה לכך ?
האם בזמן שבית המקדש היה קיים היו עושים הבדלה ?
מדוע לדעת רוב הפוסקים אישה פטורה מהבדלה ? האם גם לדעת פוסקים אלו האישה חייבת להבדיל בתפילה כלומר לומר "אתה חוננתנו " בערבית במוצאי שבת , ורק אז יכולה לעשות מלאכה ?
מדוע מותר לעשות מלאכה לגבר ולאישה עוד לפני שברכו ברכת המבדיל בשם ומלכות בהבדלה ? כלומר מדוע דיי לומר " ברוך המבדיל בין קודש לחול " ומייד להדליק את הנר ללא הזכרת שם ומלכות ?
האם רוב הפוסקים מתירים לכתחילה לשתות מים לפני הבדלה על הכוס או שהרוב נהגו להחמיר ?
למשל אדם צמא שבדעתו להתחיל הבדלה מייד אך קודם רוצה מעט מים , האם יכול לשתות ?

שבוע טוב !
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

עיקר מצות הבדלה היא מהתורה, אלא שחכמים קבעו לעשות זאת על היין, שנאמר זכור את יום השבת ודרשו: זכרהו בכניסתו וביציאתו, וכל זכירה היא על יין כמובא בתוס' בפסחים על פי פסוקים שונים. זמן התקנה בתחילת ימי בית שני בימי אנשי כנסת הגדולה. ראה רמב"ם שבת כט ו.

הפוסקים נחלקו אם מצות הבדלה על הכוס היא אכן מכלל זכירת יום השבת וכדלעיל או שזו מצוה בפני עצמה מפני חשיבותה של הברכה, הנפקותא במחלוקת זו היא לענין חיוב נשים, שכן כל מה שנוגע לזכירת השבת ושמירתה אין הבדל בין גברים לנשים, אבל אם זו מצוה בפני עצמה היא כשאר מצוות שהזמן גרמא שנשים פטורות מהן, להלכה אשה חייבת בהבדלה, אלא שלכתחילה אם יש איש שיכול להוציאה עדיף שכך יהיה כדי לצאת ידי כל השיטות. ראה שו"ע ומשנה בסי' רצו סעי' ח.

גם נשים אסורות לעשות מלאכה לפני שאומרות ברוך המבדיל או אם מתפללות ערבית – אתה חוננתנו. כל הדיון הוא רק לגבי ההבדלה על הכוס.

איסור מלאכה לפני הבדלה הוא דרבנן, כדי שלא ימנע מלהבדיל [השבת יוצאת מאליה בצאת הכוכבים] ולכן לא החמירו בהבדלה על כוס דוקא אלא לגבי אכילה ושתיה אבל מלאכה מותר לאחר ברוך המבדיל. ראה על כך שו"ע רצט י.

מים בלבד מותר לשתות לפני הבדלה. אולם ראה בערוך השלחן סי' רצט סעי' א שלפי האר"י גם מים אין לשתות, לכן אם הולכים להבדיל מיד אין להקל בזה.

שבוע טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל