לתרומות לחץ כאן

רמיזה לגוי להעביר את המקרר למצב שבת

שלום
במקרר יש כפתור שכתוב שבת באנגלית לוחצים לחיצה ארוכה וזה מכבה את האור
אם שכחתי לכבות את האור בשבת
איך אני יכול להגיד לגוי שיפתח את את הדלת ואני יראה לו איפה הכפתור ולהגיד לו שצריך לחיצה ארוכה

תשובה:

שלום רב

באיסור אמירה לגוי יש שני חלקים: יש את עצם האמירה, ויש את איסור ההנאה ממעשה שעושה הגוי עבור היהודי. ובענין זה יש חלוקה ברורה, לא כל מלאכה יש בה הנאה, למשל, לבקש מגוי להדליק אור כדי שאוכל לקרוא, יש בזה גם בעיה מצד עצם האמירה וגם בעיה מצד ההנאה מאור החשמל, ולכן גם אם יבקש בדרך רמז שאינו אסור מצד האמירה עדיין יש בעיה להנות מהאור. אבל אם מבקש לכבות אור, כאן אין בעיה מצד ההנאה כיון שאין הנאה מחושך, אלא שהאור מפריע, וזה רק מניעת היזק ולא הנאה ממש.

לכן גם במקרר, נראה שאין הנאה בעצם כיבוי האור, ואם תוכל לומר לו שהאור במקרר מפריע לך [זה נקרא רמז, אתה לא מבקש שיפתח ולא מבקש שיכבה, רק מספר לו שלא בדרך ציווי שזה מפריע] מותר.

(נצרף לכך את דעתו של האגרות משה או"ח ח"ב סי' סח שכיון שהדלקת האור היא דבר שאינו מתכוין אף שזה פסיק רישא [אמנם על היתר זה חלקו הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך].)

יש לזכור שבמקררים החדשים הבעיה היא לא רק האור אלא יש חיישנים שפועלים בכל סגירה ופתיחה וחובה להתקין במקרר התקן שבת, דברינו אמורים רק לגבי המקררים הישנים.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. השמטתי כאן משהו מהלך מחשבתי ואתה צודק… כוונתי היתה להוסיף ולכתוב שיש לדון שאפשר שאף שהכיבוי עצמו הוא ללא הנאה אלא מניעת היזק, אבל להוציא מאכל באותה הפתיחה שפותח הגוי יש לדון אם מותר, שכן בפעולה הזו לכאורה יש הנאה של שימוש במקרר, ועל זה הוספתי את דבריו, אלא שמחמת המהירות לא הסברתי את עצמי… ומכל מקום לכתחילה אולי באמת עדיף לא להשתמש באותה פתיחה.

  2. בס"ד
    אבל לענין זה הוי פסיק רישיה ע"י גוי שהתיר התה"ד ורמ"א כידוע, ולא מסתבר שכיון שמתכוון לפתיח לכבות שיחשב שיש לו כוונה להדליק….

  3. לכאורה לפי זה יהיה הדין גם במיני בר שאם שכח להעביר למצב שבת יכול לרמוז לגוי וכנ"ל, כי הרי במים החמים הוא רק חוסם את המים, ובמים הקרים הוא מנטרל את החיישנים?

  4. אינני יודע אם הוא מנטרל חיישנים בלבד או שמכבה את פעולתו הקיימת ומפעיל באופן אחר, שזה משנה לגמרי את הדין. אולי כדאי לשאול במערכת הכשרות המספקת את כשרות המוצר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל