לתרומות לחץ כאן

מורה לתפירה שהתנתה שאסור ללמד לאחרים

מבקשים לשאול שאלה:
למדתי תפירה לפני כמה שנים ממורה שהעבירה קורס לנשים ביישוב. המורה בזמנו אמרה בתחילת הקורס שאסור להעביר את החומר שהיא מלמדת. מאז, למדתי מעוד נשים שתופרות ומעוד מקורות וב"ה התקדמתי קצת בתחום.
כבר כמה פעמים שביקשו ממני וגם רציתי ללמד עוד נשים את הידע שרכשתי בתפירה, אמנם לא בסדר גודל משמעותי, אבל תמיד נתקעתי עם הוראתה של אותה מורה שמה שהיא לימדה אסור ללמד ולא לימדתי.
חשוב לציין שהחומר המדובר הוא לא שלה, היא לא המציאה אותו, אלא ייבאה אותו ממקורות אחרים שמצאה ולמדה וכן אם אלמד לא אתבסס רק על מה שהיא לימדה אלא על כל מה שלמדתי עם השנים. אולם בחומר שהיא לימדה אותנו יש נקודות קונקרטיות במקצוע שאין לי אפשרות לדלג עליהם כי הדברים מבוססים אחד על השני.
הייתי שמחה לפנות למורה הנ"ל ולבקש ממנה רשות, על אף מה שאמרה בקורס, אבל אין לי את האפשרות הזו.
מה לעשות?
האם בגלל שהמורה אסרה להעביר את החומר באותו קורס ואף אחת מהתלמידות לא התנגדה, לעולם לא אוכל ללמד תפירה? ואם לא, אז האם אפילו כשזה ללא תשלום (כמו אם ארצה ללמד את בנותיי בס"ד)?
וכן מה הדין במקרה ששכנה רוצה ללמד אותי יצירה ואני אלמד אותה תפירה בתמורה?
תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מניח שהקורס ניתן תמורת שכר ולא בחינם.

אם היא אמרה זאת עם תחילת הקורס ולא בשעת הרישום, אין לזה שום תוקף ואת יכולה ללמד לכל שתרצי. אם היא אמרה זאת בשעת הרישום, את יכולה ללמד לכל מי שבין כך לא הייתה הולכת ללמוד אצל מורה זו, או אם בין כך תלך ללמוד, וממילא לא נגרם למורה שום נזק. אבל ללמד לאחרים באופן שעלול להיגרם נזק לאותה מורה, זה קצת בעייתי ובפרט אם את מלמדת בשכר.

מקורות:

בשו"ת דברי חיים חו"מ ח"א סי' לא דן במוכר בית שהתנה שהקונה לא יהיה רשאי למכור יין וכתב שאין תוקף לתנאי משום שלא ניתן להתחייב שלא לעשות פעולה מסוימת.
אמנם, בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' ט ד"ה והנה בנידון כתב על שוחט שלימד הלכות שחיטה והתנה שהתלמיד לא ישחט בגבולו, שהתנאי תקף משום שהתחייבות זו היא בכלל שכר פעולה שהתלמיד חייב לשוחט.

ייתכן שדברי החתם סופר אמורים במקרה שהמלמד לימד בחינם ולא כאשר לימד בשכר. ובכל מקרה אם התנתה המורה בתחילת הקורס לאחר שכולם נרשמו והופיעו, נראה פשוט שלא ניתן להכניס דרישה זו בכלל שכר עבודתה, שהרי העבודה ושכרה סוכמו כבר לפני כן. כמו כן, אם לא נגרם הפסד, אין זה יכול להיכלל בשכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל