לתרומות לחץ כאן

קביעות סעודה / היסח הדעת בברכות

בס"ד
שלום רב
כמה גרם עוגה צריך לאכול בכדי להתחייב בברכת המזון ? ואם למשל בהתחלה חשבתי לאכול מעט ולא נטלתי ידיים וברכת מזונות ואז לקחתי עוד מהעוגה מה הדין ?
בנוסף, אם אני אוכלת סופגנייה לארוחת בוקר/צהריים/ערב ואני מתכוונת לשבוע ממנה ולא אוכלת אותה לקינוח. מה הברכה הראשונה והאחרונה והאם ליטול ידיים ?

אם אדם הביא לעצמו או שההגישו לו מאכל מסויים והוא בירך ואכל ואז כשסיים הביאו לו עוד או שהביא לעצמו עוד , מה מברך אם בכלל ?

תודה.

תשובה:

שלום רב

  1. לגבי שיעור קביעות סעודה נחלקו הפוסקים מהו השיעור – יש אומרים שהשיעור הוא 200 -230 גרם ויש אומרים שהשיעור הנ”ל הוא דוקא אם שבע מאכילה זו אבל אם אינו שבע מאכילה כזו אינו נחשב קביעות סעודה, אמנם אם אכל שיעור של 345 גרם יש לסמוך שנחשב לקביעות סעודה, ולשיטת החזון איש רק ב400 גרם.

    יש לציין שמנהג האשכנזים לשער את השיעורים הנ”ל בשיעור של נפח, כלומר נפח של 200 – 230 סמ”ק. כמו כן למנהג בני אשכנז לא די באותו נפח, אלא צריך כמות שאנשים רגילים לאכול בתור סעודה.

    ולכן ירא שמים ראוי לו להחמיר ולא ליכנס לספק ברכות, ולכן לא יאכל יותר משיעור 200 – 230 גרם, אבל מי שאינו שבע משיעור זה ואוכל פחות משיעור של 345 גרם ומברך בורא מיני מזונות, יש לו על מי לסמוך. ראה שו"ע ומשנה ברורה בסי' קסח סעי' ו.

  2. אין הבדל במטרת האכילה.
  3. אם מדובר במשהו שהיה בבית, כיון שכך היא הרגילות שאוכלים ואחר כך אוכלים עוד וכו', אין צורך לברך שוב ברכה ראשונה, אבל אם מדובר במשהו שבא מבחוץ, קנו בחנות וכדומה, כיון שלא היה בידו בשעת הברכה ולא רגיל שיביאו לו מבחוץ משהו באמצע סעודה יש לברך שוב ברכה ראשונה. ראה שו"ע סי' קעז סעי' ה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לגבי סופגניה גם אם אוכל שיעור קביעות סעודה לא מברך המוציא וברכת המזון כיוון שזה תבשיל ועיין בשו"ע בסימן קס"ח שהביא בדבר מחלוקת ראשונים, אבל נראה לי כי בהלכות חלה הכריע השו"ע דלא כר"ת שברכתה מזונות . ויקטור בוחניק רחובות

  2. למעשה גם בעניין חלה ועדות הכשרות של היום מחמירים ומפרישים חלה למשל מאטריות שהחיוב הוא רק לפי ר"ת, וכך גםמנהג להפריש חלה בלי ברכה מעיסה שנילושה ע"מ לבשלה.
    והאמת היא שגם בקס"ח סעיף י"ג מסיים המחבר: "וירא שמים יצא ידי שניהם ולא יאכל אלא על ידי שיברך על לחם אחר תחלה".

    נ.ב. ראיתי מו"צ תלמיד חכם אחד שאוכל סופגניה. העזתי פנים לשאול האם הוא לא חושש למחלוקת בין ר"ת ור"ש ומה שכתב המחבר לגבי ירא שמים. ענה לי שפחות משיעור קביעות סעודה אפשר לצרף את דעת הט"ז שאפילו לדעת ר"ת כיוון שסופגניות של היום מטגנים בשמן עמוק והשמן נספג בבצק, יש לזה דין פת הבא בכיסנין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל