לחברי יש שעון דיגיטלי הנטען ע"י נענוע היד . האם מותר לשאת שעון כזה בשבת?
תשובה:
שלום רב
במקרה שהשעון כבר פסק מלפעול ודאי אין לטלטלו בשבת ויש בכך משום תיקון כלי, אבל אם הוא עדיין פועל, כיון שנחלקו בזה הפוסקים לגבי הטענתו על ידי מעשה בידים [המשנה ברורה בסי' שלח ס"ק טו מחמיר והדעת תורה שם סעי' ג הביא מגדולי הדורות שהקלו, כאן שאינו מתכוין לפעולה זו ומדובר רק בגרמא, אפשר שיש להקל יותר ולסמוך על דברי הדעת תורה.
נדמה שכונת השואל היתה למה שקורין איי וואטש שיש לזה כעין מסך מחשב שכשמנענע את היד כלפיו המחשב נדלק ומראה את הזמן ובזה אין חילוק בין אם השעון פועל או לא ואסור
אם לכך התכוין ודאי אסור…
נראה לי ברור שכוונת השואל לשעון קינטי שיש לו מנגנון קוורץ שטוען את הסוללה מתנועות היד, וא"כ יש כאן שאחה חא רק על תיקון מנא אלא גם על יצור חשמל בשבת ואולי גם סגירת מעגל (בזה אני לא בטוח, ייתכן שמעגל סגור כל הזמן ותנועת היד גורמת רק ליצירת חשמל).
יתכן. אינני בקי בענין זה.
אחרי ששאלתי, ראיתי בעמוד הזה שמותר:
https://www.hidabroot.org/question/203450
הרעיון הבסיסי במקורות שם הוא כמו בתשובה שכתבתי בקישור הנ"ל, אבל ראה בתגובות שם שיש שהעירו שיש בזה סוגים שונים. להלכה נראה לי שהכל מותר, אבל אינני רוצה להכריע במה שאיני בקי.
אז למעשה מותר או לא?
לא נעשיתי בקי יותר בינתיים…
אז לחכות שכבודו יהיה יותר בקי? מה לעשות?
לשאול רב אחר.
השאר תגובה