לתרומות לחץ כאן

תשובה על גניבות קלות שונות משנים עברו

שבוע טוב ומבורך,
ברצוני לשאול מספר שאלות:
1. בהיותי נערה בגיל 16 לערך הייתי עם חברתי בסופרמרקט ובעוברנו ליד המקרר של העוגות פתחנו עוגת קצפת של חברה מסויימת והעברנו את אצבענו על הקצפת. לאחר שעשינו זאת סגרנו את העוגה ואז ראתה אותנו מישהי ונזפה בנו… אין לדעת האם היא הייתה אחת העובדות שפינתה משם את העוגה לאחר מכן או אחת הקונות בסופר ואז העוגה נשארה על המדף ויתכן שנקנתה . מה עליי לעשות? יש לציין כי הדבר התרחש מעל לעשור וייתכן שבעלי הסופר התחלפו ואולי העוגה נקנתה … אשמח לקבל תשובה מה עליי לעשות בעניין זה.
2. לפני מספר שנים בהיותי ילדה לקחתי דבר מה מהחנות ליד הבית ולא שילמתי וכעת נזכרתי בכך והעברתי סכום כסף לבן של בעלי החנות מאחר ובעל החנות נפטר לפני כשנה. כשהעברתי את הכסף ביקשתי מבנו מחילה, הבן מחל ובנוסף לכך ביקשתי מהבן שיבקש מאביו מחילה בשמי כשיעלה לציונו. הבן אמר שיעשה זאת. השאלה שלי האם נהגתי נכון? בנוסף לכך, האם מינוי הבן לשליח אפשרי? ואם כן האם עליי לסמוך על דבריו שיעשה זאת או שעליי לוודא ולברר עימו שאכן ביצע זאת? יש לציין שאני בחורה רווקה ולכן מינתי את הבן לשליח.
3. שאלה נוספת, בתקופת התיכון למדתי בבית ספר שהיה סמוך לחנות מכולת ואינני זוכרת האם לקחתי משם דבר מה בלי לשלם. אני מנסה להיזכר האם קרה דבר כזה אך אינני מצליחה לזכור זאת. חשוב לציין שהחנות עברה שיפוץ ואולי אף בעלים. מה עליי לעשות?
מצפה לתשובתכם שתיתן מרגוע לנפשי.
תודה רבה מראש,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. הנזק שעשיתן הוא לבעלי הסופרמרקט ולא ללקוח. גם אם מישהו קנה את העוגה ושילם מלוא ערכו ולא החזיר, מכל מקום, אתן חייבות לבעלי הסופר והם חייבים ללקוח. אם את זוכרת שאת היית הראשונה ששמה אצבע, את חייבת לשלם ההפרש במחיר העוגה מלפני ששמת אצבע עד לאחריו או לבקש מחילה מבעלי הסופר. אם לא היית הראשונה, את לא חייבת כלום, משום שאין הבדל במחיר העוגה כמה פעמים העבירו אצבע. אם את לא זוכרת, את גם כן פטורה מספק.
  2. נהגת נכון ומעבר למה שאת חייבת. בקשת מחילה מאדם שנפטר מוזכר בשו"ע (או"ח סי' תרו סעיף ב) כאשר פגעו בכבודו ולא בחוב כספי פעוט שלא הסב שום עוגמת נפש. חוב כספי יש להשיב ליורשים (כמו שאכן עשית ששילמת לבן) ולא מעבר לכך.
  3. אם לא זכור לך כלל שלקחת אי פעם, את לא חייבת כלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד

    לגבי סעיף א' נשאלה שם השאלה לגבי בעלי הסופר. במידה והבעלים התחלפו?
    אם מדובר ברשת קניות שהייתה והתחלפה לרשת אחרת, מה אז יש לעשות?
    אם לא ידוע מי היו הבעלים הקודמים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל