לתרומות לחץ כאן

שניים שהזמינו אולם לאותו תאריך

שלום כב' הרבנים,
הזמנתי אולם לחתן את ביתי ליום כ' כסלו תשע"ז. המזכירה אישרה את התאריך ורשמה בלוח ליום ג' כ' בכסלו תשע"ז 20.12.16 האולם תפוס עבורי. עכשיו מתברר שבאותו אולם ערכו בשנה שעברה דינר באותו תאריך דהיינו כ' כסלו ע"ו ומארגני הדינר אמרו למזכירה בערך בזה הלשון: "לשנה הבאה אנו גם מזמינים את האולם" (גם המארגנים וגם המזכירה חסידי סאטמר ויודעים שהכונה היא ליום ההצלה כ"א כסלו. אך המזכירה לטענתה לא התעמקה שכ"א זה ליל כ' ורשמה ליום ד' כא כסלו.
הם לא אמרו לה ליום ג' כ בכסלו ע"ז ובטח לא יום בשבוע ותאריך לועזי. המזכירה לא יודעת משום מה עוד לא הי' לה לוח ע"ז לא רשמה את זה ולאחר מכן לטענתה היא רשמה ליום ד כא כסלו (ולכן נתנה את האולם לי לתאריך כ' כסלו ע"ז) עכשיו כבר הדפסתי ההזמנות וכ' הם מתקשרים מהאולם שיש בעי' שהיא שכחה לרשום וכדומה. שאלתי עכשיו למי יש זכות קדימה? זה ברור שדינר אפשר יותר בקלות לדחות לתאריך אחר, ואו לאולם קטן יותר שמספיק עבורם וקטן עבור חתונה, אבל הם מתעקשים אנחנו הזמנו קודם ורוצים תאריך זה ואולם זה דוקא. שאלתי האם בהלכה יש איזה שהוא צד למי זכות הקדימה באולם? המזכירה גם מוסיפה שלדעתה הם היו צריכים בשעות משרד שהיא ליד הלוח להתקשר שוב ולהבטיח את הזמנתם מה שהם לא עשו, אבל בכל זאת הם הזמינו. אודה לכם מאוד באם תענו לי במהירות האפשרית כי הזמן קצר וכ'
בכבוד רב ותודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם נתת מקדמה כלשהי, ברור שאתה קודם. משום שלגביך יש קנין מחייב ולגבי המוסד יש הבטחה בדיבור בלבד.

גם אם לא נתת מקדמה, מסתבר שאתה קודם וכדלהלן: בעיקרון לשניכם יש הבטחה בדיבור ואיסור מחוסר אמנה לחזור, שהרי אם חסידי סאטמר אמורים להבין שהכוונה לאור ליום כ"א כסלו, גם הבקשה הקצרה מבלי להזכיר תאריך מדויק דינה כהבטחה מפורטת. עם זאת, יש יותר חובה לשמור את ההבטחה לכם מאשר למוסד, מאחר ואיסור 'מחוסר אמנה' נעשה בכך שהצד השני סמך על ההבטחה. במקרה שלכם שדאגתם שיירשם בלוח וכבר הדפסתם הזמנות הראיתם סמיכות דעת יותר מבעלי המוסד שלא עשו כלום וממילא האיסור לחזור מההבטחה כלפיכם חמורה הרבה יותר מאשר כלפי המוסד. בנוסף לכך, כלפיכם אין איסור בלבד אלא גם שאלה של חיוב כספי על גרמת נזק בהדפסת ההזמנות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל