לתרומות לחץ כאן

סכום כסף גדול שנמצא מוחבא תחת ארון בדירה שכורה

חבר ששכר דירה מצא סכום כסף גדול מוחבא מאחורי ארון. מה עליו לעשות? בעל הדירה הוא אדם לא דתי ואם הוא ידווח לו, הוא עלול לדרוש את הכסף לעצמו למרות שלא הוא איבד. גם אין לו אפשרות לדעת מי היו השוכרים הקודמים. על פי תאריך שמופיע בנייר שהיה בכסף, הכסף הוצא מצ'יינג' לפני 15 שנים.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם בעל הדירה לא התגורר בדירה לפניו, אלא לפני השוכר הנוכחי היה שוכר אחר, השוכר הנוכחי יכול לקחת את הכסף לעצמו ולא צריך להגיד לבעל הדירה מילה. אם בעל הדירה התגורר לפניו, יש לשאול אותו אם הוא איבד כסף ואיזה סכום, אם הוא טוען שאיבד ויודע את הסכום, יש להחזיר לו את הכסף. אם לא, יכול השוכר לקחת את הכסף לעצמו.

אם בעל הדירה לא ידע את הסכום לא נראה לי שהוא יכול לעשות בעיות, שהרי בזה הוא מראה שזה לא שלו. ואי אפשר למנוע ממנו מלקבל כסף המגיע לו בדין בגלל חשש רחוק. השוכר יכול לומר לו שעל פי הלכה הוא צריך לעשות השבת אבידה בעצמו ואסור לו למסור את הכסף לאחרים. אפשר גם להגיד לו "היה שמה מאה שקל" כדי להוריד לו את התיאבון וזה לא שקר שהרי בכלל מאתיים מנה.

מקורות:

לכאורה, הפתק המעיד שהכסף נמשך מצ'יינג' לפני 15 שנה דינו כאבידה שהעלה חלודה שהבעלים מתייאשים גם אם יש סימן. פרטי דינים אלו מבוארים בש"ך חו"מ סי' קס ס"ק יא ובנתיבות שם סק"ז.

הדין בשו"ע סי' רסז סעיף ה הוא שאין מחזירים לעדים על פי סימנים, אלא על פי עדים. מכל מקום נראה שכל זה במקום שיש לחוש שלמחר יכול לבוא אדם אחר שאינו רמאי וייתן סימנים. מה שאין כן במקרה זה שלאחר שהעלה חלודה אין מחזירים בסימנים אלא לבעל הדירה בלבד (והטעם מבואר בנתיבות סק"ח שם), יש ליתן לבעל הבית הנותן סימנים מובהקים, אפילו אם הוא רמאי.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל