אדם נסע במונית ערבית ולא שילם האם חייב כעת לשלם? האם הדין משתנה אם לא שילם בכוונה? והאם לא ניתן להגדיר את זה כהלואה מופקעת שהיתה התחייבות לשלם בעליה למונית כמקובל אצלו ובסוף הנסיעה זה כבר חוב?
תשובה:
שלום רב,
אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,
אם לא שילם בכוונה, ודאי שחייב לשלם. שהרי אסור להפקיע חוב במקום שיש חילול השם.
לגבי מקח, סובר המהרש"ל (ים של שלמה ב"ק פ"י סי' כ) שאם לא משלמים את מלוא המחיר אין זה הפקעת הלוואה אלא גזל ממון, מכיוון שאם הקונה לא משלם את מלוא הערך אין המקח שלו. אבל בשכר פעולה, לא שייכת סברא זו.
אם המקרה הוא שהגוי לא יודע שמישהו אחד לא שילם?
לא צריך.
השאר תגובה