ערב טוב רציתי לשאול אין לי פלטת שבת יש לי כירה חשמלית אפשר להשתמש בה במקום פלטה להשאיר אותה דלוקה מלפני כניסת השבת ועד צאת שבת
על חום נמוך מבלי לגעת
תשובה:
שלום רב
כירה כזו נחשבת "שאינה גרופה וקטומה", ולכן לדעת השו"ע (סי' רנג סעי' א) מותר להשאיר עליה מערב שבת רק תבשיל המבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו [חמין למשל הוא מצטמק ויפה לו], וכן לא ניתן להחזיר אליה שום דבר בשבת, אפילו אם רק הוסר לרגע מהכירה והוא עדיין ביד. ראה שם סעי' ב. אפשרות נוספת יש להדביק משהו על הכפתורים שלא ניתן יהיה לשנות את המצב בשבת, ולהניח טס מתכת על הגוף חימום, כך היא תחשב כגרופה וקטומה [וכטוח בטיט] וניתן יהיה להתייחס אליה כפלטה חשמלית רגילה [למעט פסקו של הגר"ע יוסף שבפלטה חשמלית מותר להניח מאכל יבש המבושל כל צרכו, שזה יהיה אסור כאן גם לדעתו כיון שזה מקום המיועד לבישול].
גם מרן הרב עובדיה בשו"ת יחווה דעת ח"ב סימן מה מיקל בטס של מתכת המונח אפילו על כיריים של גז, שהדרך לבשל שם כל השבוע.
אמת אבל הביא שם הרבה שחילקו, ודי אם נסמוך על דעתו היחידה כנגד הכרעת כל פוסקי זמנינו לגבי פלטה, ולא כדאי לסמוך על כך בטס ברזל על הגז.
זה לא דעתו היחידה כי גם לדעת האגרות משה אין דין נתינה בתחילה בפלטה חשמלית של שבת
הגר"מ פיינשטין לא הכריע בזה למעשה.
ב״ה
האם יהיה מותר להעביר בשבת בבוקר סיר חמין (שהיה מבושל כל צרכו מלפני השבת) לכיריים חשמליות שיש עליהם נייר אלומיניום גדול להיכר (שאולי ככה זה לא מיחזי כמבשל) וגם אשים כיסוי על הכפתורים ?
* בעיקר ע”פ שיטת הרב עובדיה
תודה
להעביר מאיפה?
להעביר מהפלטה
מותר.
תודה רבה על המענה המהיר.
בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סימן עד אות לד) כתב: "האם מותר לחמם קדרה שנתבשלה והיא חמה קצת ע"ג מכשירים שנועדו לחימום ולא לבישול, כפלטה חשמלית (האט פלייט והאט טריי) או שולחן מחומם באדים (סטים טייבל), גם בלא הפסק קדרה, דאין דרך בישול בכך. תשובה: על פלטה חשמלית אם א"א להתבשל שם אז מותר להעמיד קדרה חמה אם אין שם אלא מדה אחת להחום ואם יש שתי מדות אסור, והוא שלא יהיה באופן הטמנה שאז יהיה הטמנה בדבר המוסיף הבל שאסור. ועל שולחן המחומם באדים כמדומה שאפשר להתבשל שם וא"כ הוא ממילא דרך בישול אך אף אם א"א להתבשל שם כמדומה שהוא בדרך הטמנה ואז אסור, ואם אינו דרך הטמנה כגון שאינה מכוסה כולה מותר".
ידועה המחלוקת בענין זה לגבי פלטה חשמלית.
השאר תגובה