לתרומות לחץ כאן

האם חייל שנרצח נחשב כמת על קידוש ה'?

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי שאומרים שבן אדם שמת על קידוש השם גם אם חטא כל החיים שלו זה מתכפר לו האם זה נכון?
והאם חייל שח"ו נרצח על ידי מחבל נחשב שהוא נרצח על קידוש השם?

ושאלה נוספת שקשורה לעניין,שמעתי בשיעור של הרב יוסף מזרחי שכתוב שכשיהודים מקללים זה גורם [בלשון סגניאור] שהבחורים של שונאי ישראל מתים ,כלומר שח"ו אם עכשיו יש כל מיני נערים שמנבלים את הפה ח"ו חייל אי שם בארץ אמור להפגע מזה ח"ו.

עכשיו לא הבנתי איך זה מסתדר כי לכאורה בן אדם שמנבל את פיו זה בחירתו החופשית לעשות זאת ולנבל את הפה שלו
מצד שני יש את העניין שאומרים שבן אדם שמת זה בגלל שבראש השנה שהיה נקבע לו למות,אז מה שייך להגיד שבגלל שיהודי אי שם בעולם קילל חייל אמור ח"ו למות ,כי לכאורה יוצא שהחייל הזה במלא נגזר עליו ח"ו בראש השנה למות בזמן שהוא מת בו

תשובה:

שלום רב

אין הגיון שכאשר אדם אחד חוטא אדם אחר זר לגמרי ימות, אינני יודע מה מקורותיו של הרב שהזכרת, מן הראוי ששאלות הנוגעות לשיעורו תפנה אליו…

לגבי הכפרה לחייל שנהרג על קידוש ה' ראה כאן.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בעון נבול פה צרות רבות וגזירות מתחדשות, ובחורי שונאי ישראל מתים, יתומים ואלמנות צועקין ואינן נענין, שנאמר על כן על בחוריו לא ישמח ה', ואת יתומיו ואת אלמנותיו לא ירחם, כי כלו חנף ומרע וכל פה דובר נבלה, בכל זאת לא שב אפו ועוד ידו נטויה. מאי ועוד ידו נטויה, אמר רבי חנן בר אבא הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה, אלא כל המנבל פיו אפילו חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה, הופכין עליו לרעה, אמר רבא בר שילא אמר רב חסדא, כל המנבל את פיו מעמיקין לו גיהנם, שנאמר שוחה עמוקה פי זרות, רב נחמן אמר אף שומע ושותק, שנאמר וזעום ה' יפול שם. (שבת לג א)

  2. לתועלת כולם, ובאוירת הימים האלו, אני מעתיק לכאן את דבריו הנוקבים והחריפים [והמפורסמים עד מאוד] מהגאון הצדיק והמפורסם, המשגיח הנודע של ישיבת "נחלת הלוויים", הגה"צ רבי אורי וייסבלום שליט"א [הועתק ממוסף שבת קודש, שנת תש"ע – יתד נאמן]: "הצרות שפוקדות את כלל ישראל רח"ל מעוררות מחשבות בלי הרף מה זאת עשה אלוקים לנו?

    חיפוש בחז"ל – מעלה הרהור על תופעה מסוימת – בעוון נבלות פה – צצרות רבות, וגזרות קשות מתחדשות, ובחורי שונאי ישראל מתים.

    מבאר המהר"ל, כי חטא ניבול פה, הוא – שחוטא בדבר שהוא צורת האדם, הפה הוא צורת האדם, ולוקחים את הפה ומנבלים אותו, זו השחתת צורת האדם, ועל כך מגיבים מהשמים באופן קשה, רח"ל.

    הרושם הוא שעניני צניעות נפרצו ומדברים עליהם בפרהסיא, בראש כל חוצות ,כל הדברים שהשתיקה יפה להם, נעשו פרהסיא גמורה לצעירים, וזו פגיעה נוראה בצורת אדם! הדיבור על כך אינו נובע מיצר סקרנות גרידא, אלא הוא זנות הפה".

  3. יישר כח על הדברים, הרב מן הסתם דיבר לבני ישיבתו כרצון שנתחזק אנחנו בקדושת הפה וכיוצא בזה, התופעה הזו לדבר על חטאים של אחרים ולומר שלום עלי נשפי אינה נכונה מוסרית לפי דעתי וגם לא מקדמת אותנו בעבודת ה', ולכן אני מתנגד לסגנון הזה שנשמע פה ושם בשבועות האחרונים. אני סבור שכאשר יש צרה לכלל ישראל כל אחד צריך לבחון את עצמו, במה הוא יכול לתקן.

  4. כבוד הרב כתב כאן "סברא פשוטה".

    נראה מתוך דברי הגה"צ הנודע, משגיח של ישיבת נחלת הלוויים, הגר"א ויסבלום שליט"א, שהסברא הנ"ל כנראה לא כ"כ פשוטה.

    כך ציטטו את דבריו במוסף יתד נאמן – פרשת מטות מסעי, שנת תש"ע:

    "הצרות שפוקדות את כלל ישראל רח"ל מעוררות מחשבות בלי הרף מה זאת עשה אלוקים לנו. חיפוש בחז"ל מעלה הרהור על תופעה מסוימת בעוון נבלות פה צרות רבות וגזרות קשות מתחדשות ובחורי שונאי ישראל מתים. מבאר המהר"ל כי חטא ניבול פה הוא – שחוטא
    בדבר שהוא צורת האדם! הפה הוא – צורת האדם! ולוקחים את הפה ומנבלים אותו, זו השחתת צורת
    האדם, ועל כך מגיבים מהשמים באופן קשה רח"ל. הרושם הוא שעניני צניעות … [לא כתבתי את המילה כי הסינון שיש לי כנראה לא מאפשר] נפרצו, ומדברים עליהם בפרהסיא בראש כל חוצות, כל הדברים שהשתיקה יפה להם נעשו פרהסיא גמורה לצעירים, וזו פגיעה נוראה בצורת אדם, הדיבור על כך אינו נובע מיצר סקרנות גרידא אלא הוא … [לא כתבתי את המילה כי הסינון שיש לי כנראה לא מאפשר] הפה".

  5. אני חוזר שוב שאתה עושה שימוש שגוי בדבריו, הוא בא לחזק את בני הישיבה שכל אחד מהם יתחזק בעניני הצניעות, ומשום שהוא מבין כפי שגם אני מבין, שכאשר מדובר בשואה כזו, אזי לא מדובר באסון של יחידים מול עוונותיהם של אותם יחידים, אלא זה חלק מהחרון אף הכללי שיש על עם ישראל וההסתר פנים שיש עליהם עתה והוא חלק מחשכת הגלות, ועל זה הוא בא ואומר, שכולנו! כולנו! צריכים להתחזק בנושא זה של ניבול פה ושמירת טהרת וקדושת המחשבה והדיבור, ואם תשאל אותי, אז אדרבה, דוקא בני התורה שיש להם השגות במציאות ה' הם שנדרשים ביותר להשתפר ולהתקדם, ולא אותם תינוקות שנשבו שעליהם יש להתפלל הרבה. במקום זאת, אתה הופך את הענין לחטא פרטי של אשים פרטיים שנענשו באופן פרטי, ואני, שלום עלי נפשי… זה ודאי לא כוונתו וגם לא נכון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל