לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

גדר חיוב מעשר כספים / לימוד תורה

שלום כבוד הרב יש לי מספר שאלות בנושא מעשר
1.אם בן אדם מסתפק לגבי סכום מסויים של כסף שיש לו האם הוא עישר ממנו או לא מה עליו לעשות?
2.הרבה פעמים קיבלתי כסף מבני דודים וקרובי משפחה לפני ששמעתי שצריך לתת מעשר ולא עישרתי מהדמי כיס הללו,עכשיו בחלק מהכספים הללו קניתי דברים ,וזה דמי כיס שמדוברים על שנים שבכל שנה ושנה היתי מקבל ועכשיו אני לא יודע כמה היה לי בסך הכל וכמה אני צריך לעשר,אם ככה מה אני צריך לעשות לפי ההלכה מעכשיו להתחיל לתת מעשרות מכמות הכסף שיש או שאני צריך גם לתת מעשר על כספים שלא עישרתי ממנו ושהשתמשתי בו?
3.שאלה לגבי תלמוד תורה,שמעתי שאומרים שהתורה מתקיימת על ידי שתיים,האם בן אדם שיושב ולומד לבד התורה לא יכולה להתקים בו כי שמעתי נראלי שיש פירוש של רש"י שאומר שכמו שאש נדלקת על ידי שתי עצים שמתחככים זה בזה ככה גם התורה מתקיימת בשתי אנשים שלומדים ביחד ולאו דווקא ביחיד,אם ככה האם התורה לא יכול להתקיים בבן אדם שלומד יחידי?
4.האם בן אדם שעובד ולומד התורה יכולה להתקיים על ידו כי שמעתי שאומרים שהתורה מתקיימת בבן אדם ששמית עצמו באוהלה של תורה
5.האם אי קיום על דברים שקשורים לרפואה מהספרים של הרמב"ם נחשבים כעבירה?
6.דוגמא אחת לשאלה חמש שקשה לי לבצע לפעמים ששמעתי שאומרים שלפי הרמב"ם לא טוב לשתות אחרי או באמצע ארוחה [אני לא זוכר ממש טוב אבל נראלי שכתוב שזה לא טוב לשתות אחרי ובאמצע ארוחה],וגם מבחינה רפואית אומרים שטוב לשתות שתי כוסות מים לפני ארוחה,אם יוצא שאני עכשיו צמא באמצע ארוחה או אחרי ארוחה האם יש איסור בכך שאני שותה?
7.האם בן אדם שמקבל על עצמו בפה להמנע מעבירה מסויימת ומחמת יצרו עובר על אותה עבירה על אף הקבלה שהוא עשה מתחייב כעת גם בעבירה וגם בעונש של נדר?
לדוגמא שבן אדם חילל שבת הוא עושה על זה תשובה מתוודה ואומר שהוא מקבל על עצמו לעתיד לא לחלל שבת ואחר כך יוצא שהוא חילל שבת בשוגג או במזיד,האם הקבלה שהוא מקבל על עצמו מחייבת אותו גם כמו דין של נדר?
כי שמעתי שאומרים שזה טוב שבן אדם עושה תשובה גם על עבירות שהוא עשה בטעות,יוצא שעכשיו על כל פעם שהוא עושה תשובה אם הקבלה שאומרים אחרי הווידוי נחשבת כנדר יוצא שכל פעם שהוא עושה תשובה על דבר מסויים וחוזר על אותו חטא הוא למעשה מתחייב בנדרים,וככל שהוא עושה יותר פעמים חטאים וחוזר בתשובה ככה הוא מוסיף לעצמו עוון נדרים ח"ו [שאלתי באתר לגבי נדרים ונענתי שבן אדם שנודר לדוגמא שלא יעבור על עבירה כמו שהוא נודר שלא יחלל שבת ואחר כך הוא מחלל שבת יוצא שהוא מתחייב בחילול שבת הזה גם על חילול שבת וגם על הנדר שהוא נדר,ובנוסף לכך שאלתי אם קבלה נחשבת כנדר וקיבלתי תשובה שכן,אם ככה האם כל פעם שאני עושה תשובה שאני חיללתי שבת בשוגג או במזיד ואחר כך אומר שאני מקבל על עצמי קבלה לעתיד לא לחלל שבת יותר האם יוצר יוצא שאני לכאורה מחייב את עצמי בנדרים כשאני עושה ככה?].

תשובה:

שלום רב

מחמת ריבוי השאלות נענה בקצרה:

  1. בכל מקרה של ספק או כסף שכבר ניתן לך בעבר ולא ידעת וכו' לא צריך להפריש, כיון שיש סוברים שמעשר כספים הוא מנהג ויש סוברים שהוא רק חיוב דרבנן, ראה בענין זה כאן, להבא יש לעשות חשבון ורישום מדוייק.
  2. יש דרגות רבות בקיום התורה בליבו של אדם, אין ספק שכל לימוד בכל צורה שכרו רב עד למאוד ויש לו קיום, אלא שיש בענין זה מעלות שונות.
  3. לא לקיים את הוראת הרמב"ם בעניני רפואה אינו חטא, אלו הן עצות בלבד.
  4. יש להמנע מלקבל בלשון של נדר, יש לומר בלי נדר או לומר "להשתדל".

ערב טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל