לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

איזה שאלות אסור לשאול ביהדות?

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
אני הבנתי שביהדות ובכלל בגמרא יש עניין גדול שזה טוב לשאול שאלות ועניינים ביהדות,מצד שני שמעתי שיש מקום בגמרא נראלי שכתוב שם "אל תשאל מה למעלה ממך" וכל מיני דברים כאלה שאומרים שיש דברים שלא טוב לשאול לגביהם.
אשמח לדעת איזה נושאים אסור לשאול לגביהם או שלא כדאי
כי יש לי מספר שאלות שקשורות לאמונה ולפעמים זה נשמע כופרני או שנראלי שזה נכנס לקטגוריה הזאתי.
וגם אני ישמח לדעת איך זה נוגע לכל חכמי הקבלה שהבנתי שיש כל מיני ספירות ודברים כאלה שקשורים לדברים שבני אדם רגילים לא יכולים או שאסור להם להתעסק בו

תשובה:

שלום רב

ככלל כל השאלות חיוביות, כבר אמרו חכמים "לא הביישן למד"… מה שאמרו שלא לשאול הוא "מה לפנים מה לאחור", ראה חגיגה יא ב, והם דברים שבעולמות העליונים שאין לנו מגע בהם ולא נתפרשו על ידי הזוהר והאר"י הק'. אבל כל שאלה שכלית באמונה זה בסדר גמור, ולא צריך לחשוש. באופן כללי לגבי חכמת הקבלה, כיון שהיא עוסקת במופשט [בעולמות העליונים אין כל מציאות גשמית, וכל הנאמר בענין הוא בגדר משל], אין לעסוק בה אלא מי שכבר מילא כרסו בש"ס ופוסקים ומורגל מאוד בחשיבה מופשטת, ויכולותיו השכליות גבוהות ומנוסות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בסדר תודה רבה כבוד הרב
    וכבוד הרב שאלה לגבי זה אם ככה למה הקב"ה ברא את העולם ,כי בין אם העולם היה או לא הוא יהיה מושלם והוא היה מושלם?
    ועוד שאלה כבוד הרב שלא קשורה לנושא באמת בנושא הזה של נדרים האם בן אדם שמתבייש מלעשות התרה יכול להחשב כמו אנוס כי באמת יש נושאים שאין לי כל כך לעשות לגביהם התרה אבל יש נושאים שקשורים למחשבים ואנטרנט ובאמת יש לנו רבנים שלא נראלי הם מבינים בכל הנושאים האל האלה ואני מתבייש לדבר איתם בכלל על הנושאים הללו
    בעיקר מה שמפריע לי שאמרתי שאני מקבל על עצמי מתוך לחץ לא להכנס לאתרים שיש לי ספק מסויים אם יש בעיה בתכנים של האתר,הבעיה שלא תמיד אני יכול לדעת אם התוכן של האתר הוא בסדר או לא לפני שאני משתמש בו ולפעמים יש פעמים שאני צריך להכנס לאתרים במחשב ואני לא יודע באמת אם יש בהם תכנים בעייתיים או לא ויוצא שלכאורה אני עובר על הנדר הזה
    למרות שמלחתחילה היתה בעיה בזה כי התביישתי לדבר בנושא כי לא רציתי בכלל אנטרנט כשר ואחרי שעשיתי אנטרנט כשר
    האם אפשר לתלות בהתרת נדרים של תחילת השנה שהנדר הזה הוא ספק כי מלחתחילה נראלי שזה נעשה קצת בלחץ אז האם אפשר לתלות בזה כי יש לנו בשכונה בעיקר רבנים שלא מבינים בנושא של אנטרנט וכו וגם אני מתבייש לדבר בנושא הזה כי באמת לא הייתה לי שום כוונה להכניס אתזה לכוונה של נדר כשאמרתי בפה אתזה והנושא הזה מתסבך אותי הרבה זמן

  2. 1. לעולם לא נדע למה הוא רצה, נדע רק מה הוא רצה, והוא רצה לגלות מלכותו עלינו ואין מלך בלא עם.
    2. זה לא נחשב אונס והרבנים מבינים הרבה יותר ממה שאתה חושב.
    3. לא מועיל ההתרה הכללית ויש לעשות פרטני.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל