לתרומות לחץ כאן

שיעור מזונות לברכה אחרונה / תבשיל דגן החייב בסוכה

שלום,

א. האם מודדים את שיעור ברכה אחרונה שבו לפי הבצק בלבד או את כולו, כולל שאר הרכיבים (שהרי זה לא דומה לבורקס אלא ברוגלך הכל מעורבב יחד)?

ב. מעשה קדירה מעל כביצה שטעון סוכה, האם מודדים לפי דבר שהוא מזונות בלבד (לדוגמא, רק את הפסטה), או את כל התבשיל (כולל הירקות שיחד איתו למשל והרוטב)?

ישר כח

תשובה:

שלום רב

אין הבדל בין רוגלך לבורקס לענין זה, בשניהם המילוי ניכר ואינו נחשב כחלק מהבצק, אבל השאלה שלך נכונה לגבי עוגת טורט עוגה אנגלית וכדומה, ששם יש בלילה אחת שחלקה הגדול הוא ביצים וסוכר, ובמשנה ברורה ציין שמנהג העולם שמברכים על אכילת כזית ממנה ברכה מעין שלוש, ולא מצריכים שהחלק היחסי של הקמח יהיה כזית, והמליץ טוב על ישראל בענין זה, שאפשר שכיון שהביצים והקמח אינם סתם חלק מהלילה אלא תכליתם לשמש את הקמח, הם בטלים אליו ומצטרפים לשיעור. אבל למעשה סברא זו אינה מוחלטת למשנה ברורה ולא אמר כן אלא כדי להסביר את המנהג, לכן כדאי להמנע מלהכנס לחשש ספק ברכה בענין זה. ראה משנה ברורה סי' רח ס"ק מח.

ב. כיון שלא די בכביצה אלא צריך שיקבע על כך את סעודתו, ושיעור קביעות ראה בסי' שסח שהוא ג' ביצים, נראה שאם יש לפחות כביצה של דגן והמאכל מעורב בעוד דברים, לענין השיעור של הקביעות המינים האחרים מצטרפים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל