לתרומות לחץ כאן

ביקור רופר בחול המועד / טיולים בחול המועד

לכבוד הרבנים
א. האם מותר לילך לרופא בחוה"מ במקרה שסובל דיחוי, אך רק בחוה"מ יש לו רכב, וע"י זה יותר נח לו לילך לרופא מאשר ליסוע בכמה אוטובסים [מרחק שלושת רבעי שעה נסיעה]. מדובר במקרה שבפועל כל יום שהולך יותר מוקדם יכול לסייע לו, אך זה סובל דיחוי והוא בעצמו דחה כמה פעמים בגלל כמה סיבות. יש לציין שאין בדיקות דם וכד' אצל הרופא, אלא רק כתיבה במחשב, ולפעמים כותב ביד.
ב. האם מותר לילך לאתרים בחוה"מ שבאתרים אלו כל הנכנס נרשם או עושים לו חותמת על הכרטיס וכד', דהרי לכאור' אי"ז דבר האבד הרי יכול ללכת אחרי החג, האם זה שכעת כולם פנויים יותר וכד' זה נקרא דבר האבד. ועוד שאתרים אלו מעסיקים הרבה עובדים לכאור' שלא כדין וכד' [ואם נאמר שזה כדין כי אז הרבה יותר אנשים פנויים ויש יותר מכירות ונקרא דבר האבד, אז א"כ כל חנות תוכל לפתוח שעריה מדין זה?! (ולמה באמת לא).]

תשובה:

שלום רב

  1. אם לא מדובר בצורך של ממש אלא בבדיקה תקופתית או טיפול סובל דיחוי בנקל וכדומה – אסור. אם יש חולי וכדו’ המצריך טיפול, כאב וכדומה, גם אם התעצל קודם – מותר. הנושא של הנסיעה לא נראה לי משמעותי מספיק בשביל שיחשב דבר האבד.
  2. מותר ללכת לבקר באתרים אלו, כיון שעצם הטיול הוא צורך המועד, אנשים נהנים לטייל עם המשפחה בחג, אחרי החג למי יש חשק וסבלנות לסתם טיולים… בחג זה נדרש. צריך לזכור בפרט בימי חג הסוכות, שמי שאין לו ילדים שצריכים טיול או שהוא מרגיש צורך נפשי מיוחד בכך, כדאי להמנע, שהרי בזמן הטיול הוא מפסיד ממצות סוכה ומבטל תורה בימים מרוממים אלו.

חג שמח!

מקורות:

  1. חול המועד כהלכתו פרק ז סעי’ סב בשם שו”ת באר משה ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *