לתרומות לחץ כאן

נקטם ראשו של לולב במשהו

שלום. האם כשבודקים אתרוג או לולב משום 'חסר' חייבים לקרב אותם ממש ליד העיניים, או מספיק לבדוק אותם קצת ממרחק (עד שייראה איזה רעותא ואז כן חייבים להסתכל ממש מקרוב)?

תשובה:

שלום רב

נתעלם רגע משיעור החסרון הפוסל באתרוג שהוא ענין לעצמו ויש בו הרבה פרטים כמבואר בגמרא, ונתמקד בעצם שאלתך ולגבי כל פסול אחר של שינוי מראה באתרוג או נקטם בלולב, ובאמת יש כאן דבר תמוה, שכן מחד גיסא העתיקו הפוסקים לגבי אתרוג את דברי המבי"ט שאם הדבר לא ניכר אלא בהתבוננות יתירה אין פסול [ראה למשל ביכורי יעקב סי' תרמח] ומאידך לענין לולב שנקטם ראשו העתיקו את לשון הריטב"א שהשיעור הוא אפילו במשהו ממש ויש להתבונן היטב, ראה ביכורי יעקב סי' תרמה ס"ק יא. וראה הלכות חג בחג עמ' מח שסבר לחדש מכח זה, שכיון ראש הלולב קרוב יותר לעין הנוטל, יש להקפיד בו יותר מבאתרוג אבל זה חידוש גדול שלא מצינו כמותו, ובכל מקום נקטו חכמים שעשו ראשו של לולב כחוטמו של אתרוג אבל לא יותר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בס"ד
    לא עיינתי בספר של הרב קארפ כעת, אבל ידועה הוראתו של הרב אלישיב זצ"ל שהמרחק לבדוק את האתרוג הוא כמצבו בשעת הנענועים (בניגוד לשיעורים המקובלים אצל מורי הוראות)
    וכנראה סברתו שדין הדר הוא כמו מצבו בשעת שימוש, היא שעת נטילה
    נדמה לי שגם הוא זצ"ל סובר כיסוד הרב קארפ שליט"א, אלא שהרב האחרון הרחיבו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל