לתרומות לחץ כאן

נשים ספרדיות לענות אמן על לישב בסוכה בקידוש

שלום

בסוכות בקידוש של הבוקר, כאשר מברכים ברכת לישב בסוכה לאחר ברכת היין הנשים הספרדיות צריכות להזהר שלא לענות אמן שלא יהיה הפסק (שהרי לא יכולות לברך על הסוכה). כל שנה זה מסבך את הנשים, במיוחד הנשים המבוגרות שיותר קשה להן לשים לב לזה. יש איזה פתרון לזה? אולי אפשר שכל אחד מהגברים יברך לישב בסוכה לבדו לאחר נטילת ידיים כמו שעושים בשאר ימי חול המועד, האם זה כזה חשוב לומר בקידוש ולקחת את הסיכון של ההפסק? במיוחד שהמשנה ברורה (תרמג, ט) הביא צד לעשות כך (אע"פ שפוסקים ספרדיים כמו הבא"ח כתבו לומר זאת בקידוש, אולי כדאי פה לשנות בגלל עניין זה)?

ישר כח

תשובה:

שלום רב

אף שהנשים פטורות מברכה זו, אם ענו אמן בדיעבד זה לא נחשב הפסק. כן הורה הגרש"ז אויערבך לענין נשים שבירכו שהחיינו בהדלקת נרות וענו אמן על ברכת שהחיינו בקידוש אף שכבר יצאו ידי חובה, שהואיל ואמירת השחיינו היא חלק מהקידוש, אף שאינן מחוייבות בברכה זו זה לא נחשב כהפסק. ראה שו"ת מנחת שלמה ח"ב סי' נח, וראייתו היא מכח שאלתך עצמה, היאך לא הזהירו שלא יענו אמן על לישב בסוכה… כמו כן כתב בשו"ת אבני ישפה ח"ב סי' נו שאף לכתחילה יש לנשים ספרדיות לענות אמן על ברכה זו, משום שבברכי יוסף הביא שרבים נהגו שגם נשים מברכות, וכיון שבפנים מאירות ח"א סי' נט מבואר שעניית אמן אינה נחשבת אף פעם הפסק [אף שחלק עליו במשנה ברורה סי' כה] כאן שיש בכך צורך לצאת ידי חובה לפוסקים אלו, אף לכתחילה יענו אמן.

לכן אין מה לחוש ואדרבה הנח להם לישראל, שאם אינם נביאים בני נביאים הם.

גמר חתימה טובה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל