לתרומות לחץ כאן

איפור והסרתו בשבת

1. האם נכון כי איפור בשבת והסרתו חמורים יותר מהדלקת אש בשבת? כיוון שיש כאן מספר מלאכות (צביעה, מריחה, כתיבה ומחיקה )?
2. מה ניתן לעשות כאשר איפור מלפני שבת, נמרח במהלך השבת על הפנים בצורה מגוחכת? האם יש דרך למוחקו מבלי לחלל שבת?

תשובה:

שלום רב

הדיון מה חמור ממה הוא חסר טעם, השאלה אם מותר או אסור להסיר איפור בשבת. ולמעשה נחלקו בכך הדעות: הגרש"ז אויערבך החמיר בכך מאוד, ואף לגבי טבילה הורה לעשות זאת על ידי גוי, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק יד סעי' סו ובהערות שם, ומשום שסבר שזה כעין מחיקה על מנת לכתוב במקומו לאחר זמן, וגם ההסרה נעשית לצורך יפוי. ויותר מכך החמיר בזה הגרי"ש אלישיב, כמובא בס' פתחי דעת פכ"ח אות יג, שהורה לדחות את הטבילה למוצאי שבת. אמנם בשו"ת באר משה ח"ח סי' כח צידד להקל בזה [ברחיצה במים, לא במגבון חלילה], משום שסבר שהחומרה של מחיקה על מנת לכתוב נאמרה רק בכתיבה ממש ולא בצביעה. עכ"פ למעשה אין להסיר איפור בשבת.

אינני יודע מה הדרך להסיר, אולי אם נמרח שלא במקומו, למשל יש ליכלוך מהרימל על הלחי, זה כבר סתם ליכלוך ולא נחשב כמחיקה על מנת לכתוב, ואפשר לרחוץ במים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל