לתרומות לחץ כאן

ספק יהודי בבית כנסת ובעליה לתורה

שלום רב .

יש לנו יהודי בקהילה , שעולה לעליית לוי, האבא נפטר לפני מספר שנים, ובמהלך הקבורה נודע שאבא שלו אכן יהודי אך יתכן שאמו גויה.
בנוסף, לו בעצמו יש ילדים מאשה גויה, שכמובן לא עברו שום תהליך גיור.

שאלותי הן :
כיצד ניתן לבדוק בוודאות שהוא אכן יהודי ? האם ניתן לסמוך עליו כשהןא טוען שהוא יהודי.
האם הוא יכול לעלות לתורה בתור לוי ? או בכלל האם הוא יכול לעלות לתורה?
הוא מביא את הילדים לבית הכנסת, היות והם גויים , האם בכלל מותר להם להכנס לבית הכנסת ?

תשובה:

שלום רב,

אני לא רואה מדוע יש להסתפק ביהדותו. כלל יש בידינו שכל אדם מוחזק במה שהוא מוחזק עד שיהיה לנו ראיה אחרת. לכן, אדם זה הוחזק אצלכם כיהודי. אפילו לא כתבת מדוע התחלתם להסתפק ביהדותו, שאתה כותב התברר שאכן אביו יהודי. מדוע שלא יהיה יהודי? העובדה שהוא נשוי לגויה ר"ל, אינו סיבה לחשוש שמא החזקה הזו בטעות יסודה. לצערינו ישנם הרבה אנשים שברור שהם יהודים ובכל זאת הם נשואים לגויות.

יש נידון לפוסקים כיצד ניתן להאמין לאדם שאומר שהוא כהן. ומקבל עליה ככהן, למרות שעל פי ההלכה חז"ל אמרו שאדם לא יהיה נאמן על עצמו לומר שהוא כהן. ראה בבית שמואל אבה"ע סי' ג'.

אבל במקרה זה. האיש הוחזק כיהודי, אז מדוע לפקפק בכך (אם יש איזה סיבה, תכתוב שוב ונראה) לכן ודאי שהוא יכול להכנס לבית הכנסת. ולא ניתן למנוע ממנו להביא את ילדיו לבית הכנסת.

אבל לגבי עליה לתורה כלוי כמובן, זו שאלה אחרת משום שאם הוא מחלל שבת וחי עם גויה. ראה באתר הרבה תשובות אם בכלל להעלות אותו לתורה. מלבד התמיהה הגדולה כיצד יעלה לתורה ויאמר ברוך.. אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו… תורת אמת.. והוא חי עם גויה???

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל