לתרומות לחץ כאן

ברכת בשמים בהבדלה עם מי ורדים

כבוד הרב שלום רב,

לאחרונה אני אוהב להריח מי ורדים בהבדלה. עד עכשיו הייתי מברך על זה "מיני בשמים", אך לאחרונה קראתי אם הבנתי נכון בקיצור שולחן ערוך עם פסקי השנה ברורה, על נוזלים וכדומה שבאים מהעץ "עצי בשמים".
האם אכן הברכה על מי ורדים היא "עצי בשמים"?
והאם מותר לי לכתחילה להשתמש בזה בהבדלה? (שבכל הסידורים מופיע שהברכה בהבדלה היא "מיני בשמים").
תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום רב

למנהג האשכנזים הברכה בהבדלה היא תמיד מיני בשמים, שהיא ברכה כוללת המועילה לכל סוגי המינים, למנהג הספרדים יש לברך על כל דבר לפי ברכתו. אינני יודע מה הם המי ורדים האלו, אבל יש לשים לב שלפעמים מדובר במשהו כימי שאינו ורדים ממש ואז יש ספק בכלל אם מברכים, לכן הייתי מציע לך לצאת מהספקות וכן לברך על בשמים רגילים ובטוחים.

מקורות:

מג”א ריש סי’ רצז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה, אם אני רוצה להמשיך לברך "מיני בשמים", אודה לכם מאד אם תוכלו לתת לי רעיונות על איזה בשמים טובים אני יכול לברך?
    אישית אני לא הכי אוהב את הריח של ציפורן (וזה מה שרוב האנשים מריחים), אני מעדיף בהרבה ריחות יותר עדינים לי כגון מי ורדים.
    אז יש לכם רעיון אולי לאלטרנטיבה/ת טובה של בשמים אחרים?

    המון תודה וכל טוב

  2. תודה רבה. אני לא בטוח שהבנתי מספיק בקשר לברכה. האם בשביל לברך "מיני בשמים" אני צריך לקחת "תערובת של בשמים" שיש בה גם עצי בושם, וגם עשבי בושם ו/או גם בושם מהחי וכד.

    הרי אם אני אקח רק מין אחד כגון הדסים או נענע וכדומה אני אצטרך לברך על כל מין בנפרד (או עצי או עשבי), ורק שהם מעורבים להבנתי בתוך כלי או משהו כזה אפשר לברך על כולם יחד בורא מיני בשמים?

    האם זה נכון?

    שוב תודות

  3. לא צריך תערובת. מנהג בני אשכנז לברך על הכל בהבדלה מיני בשמים, גם אם בעקרון הברכה היא עצי בשמים או עשבי בשמים, מנהג בני ספרד לברך על כל דבר כדינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל