בס"ד
שלום רב ושבוע מבורך
1.האם בשבת , מותר להוריד את המים באסלה כשיש סבון מוצק תלוי על האסלה כשבכל הורדת מים יורד סבון לאסלה אך ללא צבע (צבע הסבון : לבן וצהוב ).
2. האם מותר להרים עם היד לכלוך שעל הרצפה בשבת ?
3. כיצד יודעים מה מוקצה בשבת ומה לא ?
אילו דברים הינם מוקצה ?
4. מה אפשר לעשות בשבת , כשאחד ההורים הדליק את הטלויזיה / מחשב בקול רם (לא בכוונה ) והוא עם אזניות ואינו יודע שהקול מפריע לי מאוד ואני נמצאת במהלך אמירת ברכת המזון / תפילה וכדומה ?
5. האם אדם שמברך ברכה אינו רשאי לענות לעצמו אמן על אותה ברכה ? גם אם הברכה לאחר שתיית מים , וכדומה ?
תודה .
תשובה:
שלום רב
- ללא צבע יש להקל, אף שיש שהחמיר גם בזה, וראה כאן. בכל מקרה כשאדם נמצא במקום שיש כזה, לכל הדעות מותר להוריד את המים, מפני שגם לדעת המחמירים יש כאן ענין של כבוד הבריות שדוחה חשש דרבנן.
- ליכלוך שמפריע מעט מותר להרים ולשים בפח, זה הוא ההיתר של גרף של רעי.
- לומדים. המלצתי לך בעבר על כמה ספרים טובים בנושא.
- אסור לומר לו לכבות או להנמיך.
- כבר דיברנו בעבר כמה פעמים שהעונה אמן אחר ברכת עצמו הרי זה בור.
בס"ד
אם השתעלתי בכוונה כדי שאבי ישים לב שהוא הדליק את המחשב בקול רם וזה מפריע לי אך לא אמרתי במפורש שינמיך , האם זה חטא ?
הבעיה היא שהדיבורים והרעשים של המחשב מאוד הפריעו לי לברך. וודאי שהשבת חשובה יותר מכל ולכן לא אמרתי לו להנמיך רק הערתי תשומת ליבו לכך שהמחשב משמיע קולות והוא לא ידע כי היה עם אזניות .
להבא אל תעשי את זה. אין טעם לגרום לו לחילול שבת כדי שלא יפריע בברכה.
בס"ד
אני גרמתי לו לחילול שבת ?
לכאורה. אולם מה זה משנה מה היה, אנחנו לומדים כיצד לנהוג בעתיד. בהצלחה רבה.
בס"ד
שלום רב
אבקש לענות לי על התגובה . תודה מראש !
מה השאלה?
בס"ד
אני לא מנסה להצדיק את עצמי אבל רציתי לדעת , אם אני לא אמרתי במפורש שינמיך אלא רק רמזתי בעקיפין זה נקרא גרימה לחילול שבת ח”ו ? רק הערתי תשומת ליבו . הוא פשוט הבין שהמחשב פועל בקול וכיבה כי זה היה רצונו . הוא לא רצה שיפריע לי לברך. מאוד קשה לי לברך כשברקע יש רעש ובטח בשבת קודש.
זה כמו שאני אומרת לאימי שאני לא רוצה לשבת בסלון כי יש מזגן והיא חס וחלילה מבינה שצריך לסגור את המזגן . האם גם זה גרימה לחילול שבת חלילה ?
אני מבינה שבעתיד יש להימנע אך השאלה שלי מה לעשות בפעם הבאה כשמצב זה חוזר על עצמו חלילה ?
והאם עברתי על איסור דאורייתא או דרבנן ?
אין כאן איסור של ממש, שהרי הם עשו זאת בבחירתם, אני רק אומר שכיון שהם יהודים יש לחמול עליהם ולהשתדל שלא נגרום להם לחטוא.
בס"ד
הבנתי. תודה ! תבורכו !
השאר תגובה