לתרומות לחץ כאן

הפעלת קמפוס בשבת על ידי גוי

שלום רב
המוסד האקדמי שבו אני מלמד הוא עמותה פרטית. מכללה. במוסד לומדים לא מעט מוסלמים וכיום הם לומדים בימי שישי. הם פנו לראש העמותה וביקשו ממנו לקיים עבורם שיעורים ביום השבת שכן יום שישי הוא קדוש עבורם. הוא שואל אותי האם אפשר לקיים שיעורים ביום שבת רק למוסלמים וגם המרצים וכל המפעילים יהיו מוסלמים. כלומר לא יהיה כאן שום יהודי (גם לא שירותי מזכירות יהודי). זו שאלה של שביתת כליו. אפשר מבחינתו גם לערוך הסכם שכירות רק לשבת עם אינו יהודי, יש בוועד המנהל של העמותה מישהו שהוא עצמו אינו יהודי. אשמח לשמוע חוות דעתכם, תודה, יצחק

תשובה:

שלום רב

לגבי חנות באופן זה, באופן עקרוני ניתן לעשות חוזה בו מוכרים את המקום לגוי, שהוא יהיה ביום זה הבעלים והמפעיל, ודמי השכירות שהוא משלם יהיה בעצם בעבודתו בימי החול וכדומה. ראה הרבה תשובות בענין זה באתר, ולמשל כאן. חשוב שיהיה ידוע שביום השבת המקום שייך לגוי וכו'.

כאן לכאורה הפתרון הזה לא יועיל, כיון שמדובר בחלק מקורס ארוך שחלקו מתנהל ביום חול והוא בבעלותך, לא ניתן לחלק את רווחי יום השבת ויום חול בצורה זו, כיון שהכל ניתן גלובלי על הקורס כולו.

מה שכן ניתן אולי לעשות, הוא לעשות עם המרצים והתלמידים תנאי כזה: אתם פטורים מלבוא ללימודים ביום שישי, ומחוייבים להשלים את הלימודים בזמן אחר. באופן זה, הם אמנם בחרו להשלים זאת בשבת, אבל בענין זה הם פועלים על דעת עצמם, ודינם בזה כקבלן גוי שאם לא קצבו לו זמן מסויים לעשיית המלאכה הוא עושה זאת בשבת, אין בכך בעיה ["אדעתא דנפשיה קעביד"].

אולם, חייבים להשכיר את המבנה ליום השבת לשותף הגוי, ושהדבר יהיה מפורסם בשלט גדול בחוץ, כיון שגם קבלן לא רשאי לעשות מלאכתו בבית הישראל, ראה שו"ע סי' רמו, משום מראית העין.

שביתת כלים אינה מחוייבת בשבת כמבואר בשו"ע שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל