לתרומות לחץ כאן

הגומל לנשים / קילוף ירקות בשבת

שלום רב,
1. האם לאחר חזרה מחו"ל כשהבעל אומר ברכת הגומל בבית הכנסת, האישה גם חייבת להגיד בקול רם או יכולה לשמוע ולהגיד בשקט ביחד עם ברכת הגומל של הבעל?
2. האם מותר לקלף ירקות- מלפפון, גמבה ובצל- בשבת שעה לפני הארוחה? או שחייבים סמוך לארוחה?
תודה.

תשובה:

שלום רב

  1. אין צורך לומר בקול, מספיק ששומעים את הברכה מהבעל עונים אמן ומכוונים לצאת ידי חובה בברכתו. וראי עוד כאן בענין המנהגים השונים באמירת הגומל לנשים [כאשר אין בעל שמוציא אותן ידי חובת הברכה].
  2. קילוף ירקות או ביצה נחשב לפעולה של ברירה המותרת רק בסמוך לסעודה ולא זמן רב קודם לכן. ראה משנה ברורה שכא ס”ק פד וראה שם שאיסור זה נוהג גם בתפוחים שקליפתם ראויה לאכילה, וע”ע שער הציון שם ס”ק צז. בדרך כלל חצי שעה זה בסדר. במקרה שמדובר בכמות מאוד גדולה ניתן להתחיל קודם לכן כאשר ניכר שזה נעשה סמוך לסעודה. על שימוש במקלף בשבת ראי כאן וכאן.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום לכבוד הרבנים שליט"א
    לגבי קילוף תפוחים.
    בשעה"צ בסימן שכ"א אות צז, מביא בשם הפמ"ג שהדין הזה צ"ע, שהרי רוב העולם אוכלים גם את הקליפות בלא דחק, ואם כן אף להניח מותר. וכ"פ שש"כ פרק ג' הלכה לד שקליפה הראויה לאכילה ורוב בני אדם אוכלים אותה כגון הקליפה של העגבניה או של תפוח עץ… מותר להסירם בשבת, ואפילו בכלי המיוחד לכך. ועיי"ש בהערה צ שכן פסק האגלי טל ושביתת השבת כדעת הפמ"ג, וגם המ"א מודה לו, אלא שבזמן המ"א רוב האנשים לא היו אוכלים את קליפת התפוחים.
    בברכה,
    ויקטור בוחניק רחובות.

  2. ציינו לדברי השער הציון והמחלוקת שהביא. המטרה בענין היתה לומר שגם המקילים בתפוחי עץ מסופקני אם יקלו במלפפון אף שהוא נאכל עם קליפתו, כיון שיש מקפידים על כך ובכל זאת הוא שונה מתפוח עץ.

  3. מחילה מכבוד תורתו,
    א. לא כך הבנתי את תשובתכם.
    ב. איני רואה שום הבדל בין מלפפון לתפוח. שניהם יש רגילות לאכול את קליפתם ולכן אין בזה איסור בורר, בשונה אולי מגזר שאין רגילות לאכול את קליפתו.

    בברכה,
    ויקטור בוחניק רחובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל