לתרומות לחץ כאן

כיתוב שם ה' על המצבה / שימוש באבני המצבה

שלום.א.כשכותבים על המצבה ירא אלוקים אפשר/כדאי לכתוב עם ה?כשכותבים בטח בה' לכתוב כך או בד'?אפשר לכתוב חלק מפסוק ללא שם ה',למשל :"אשרי תמימי דרך"?
ב.בגלל אילוצי מקום היה צריך לפרק את מצבת אמא ע"ה ולעשות מצבה משותפת לה ולאבא הכ"מ.האם חייבים/כדאי להשתמש באבני המצבה הקודמת ו/או לשים אותם בתוך המצבה המשותפת כיון שהם יועדו(הוזמנו) לכך?נא להשיב בהקדם כדי שנוכל להדריך את קבלן המצבות.תודה ושבת שלום

תשובה:

שבוע טוב,

א. מותר לכתוב שם ה' על מצבה. בשו"ת חתם סופר (ליקוטים, ח"ו סי' ה') נשאל אודות מעשה שהיה עם אדם שכתב שם ה' על המצבה והרב פסק שלא לשים אותו על הקבר. והאיש לא שעה להוראתו של הרב, והאבן נשברה. ועל כך כתב החתן סופר: "אומר אני ברוך המקום שלא שיהה לעלבונו של ת"ח שמרדו ברבם ולא שמעו לקולו". אולם לדינא כתב שם שמותר, והביא ראיה ממצבתו של הרי"ף שהיה כתוב עליו שלש שמות של ה'.

ב. לא חייבים להשתמש באבני המצבה הקודמת. להיפך, יתכן שאסור להשתמש בהן. בשו"ע יו"ד סי' שסד נפסק שאסור להנות מקבר של מת. בבית יוסף שם (בבדק הבית הביא מהרשב"א שאסור למכור את המצבה למישהו אחר (מת אחר) אבל מותר לתת אותו בחנם. אולם הטור שם הביא בשם רבינו ישעיה שאסור גם בחנם להעביר אותו למת אחר. לכן יתכן שאסור להשתמש בזה למצבה משותפת, ובכל מקרה ודאי שאין חובה להשתמש בזה, עי' בחכמת אדם כלל קנח יב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל