לתרומות לחץ כאן

עשיית מלאכה ביום טוב שני בן ארץ ישראל לבן חו"ל

שלום וברכה
ראובן מארגן הבר מצוה של בנו בירושלים שתחול ביום טוב שני של סוכות לבני חו״ל שהוא יום א׳ דחוהמ״ע לבני ארץ ישראל. ולמעשה כל האורחים שיגיעו הן מצרפת הן מארץ ישראל יגיעו בערב החג וישארו שם כל השני ימי יו״ט לבני חו״ל.
השאלה היא שביו״ט שני לבני חו״ל שהוא חוהמ״ע לבני א״י האם מותר להשמיע מוזיקה להביא נגן באמצע האוכל וכן האם מותר להביא צלם שיצלם האירוע.
בברכה
שבת שלום

תשובה:

אסור בן חו"ל לומר לבן ארץ ישראל שיעשה עבורו מלאכה, ולפי שלא גרע מאמירה לגוי שהיא אסורה, ראה שערי תשובה סי’ תצו, ברכי יוסף שם ס"ק ד, רדב”ז ח”ד סי’ רנח, וראה עוד בהרחבה רבה בס’ יום טוב שני כהלכתו פרק יד. ויסוד הענין הוא שאף שכיום אנחנו בקיאים בקביעא דירחא תיקנו חכמים יום טוב שני מדרבנן, ונמצא שדינו כיום טוב לכל דבר ולא מספק בעלמא, ולכן מי שמחוייב ביום טוב שני חלים עליו כל דיני יום טוב ובכלל זאת איסור האמירה.

אולם, אם הבן ארץ ישראל עושה מעצמו מלאכה עבור הבן חו"ל, אין בכך בעיה, ואין בזה איסור "הנאה ממעשה שבת", כיון שהוא עושה מדעת עצמו, כך כתב בשו"ת מנחת יצחק ח"ז סי' לד – לה ראה שם מקורותיו בהרחבה. לכן, אם אפשר לבקש לפני החג בדרך רמז שלא בציווי מהבן ארץ ישראל שיבוא לנגן או לצלם יש להתיר. וראה עוד שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' יט אות ג.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    שלום רב
    אימי שוהה בחו"ל בראש השנה. אך היא מתגוררת בארץ. האם מותר לי להתקשר אליה במוצאי יום טוב של ראש השנה ? או שהיא חייבת בשמירת יום טוב שני של גלויות ?
    לשנה טובה תכתבו ותחתמו !

  2. היא חייבת בשמירת יום טוב שני של גלויות. אבל בראש השנה זה לא רלוונטי, אין שלושה ימים לבני חו"ל, אלא גם בני ארץ ישראל עושים יומים כבני חו"ל… לגבי סוכות זו הערה נכונה.

  3. שלום רב ,

    מה יהיה אם לדוגמה באותו בר מצווה יהיה הקרנה של סרט מבחור הבר מצווה , יהיה מותר לבני חו״ל לצפות בהקרנה ? אשמח לתשובתכם?

  4. יישר כח לתגובה , האם ניתן להסביר את סברת הענין למה יש יותר זילות בצפייה בהקרנת סרט מאשר שמיעת מוזיקה ואפי׳ להצלטם ? בכבוד רב, שלמה .

    נב, אצלי יש לי מקרה שאני מתכנן לעשות הקרנה משפחתית ביום א׳ , ואחד האורחים שנמצאים בביתי בני חו״ל , האם יש נ״מ בין המציאות הנ״ל במקרה זה ?

  5. הענין הוא של תחושה… לעמוד להצטלם זה ודאי כמו הסרט, הרעיון במוזיקה הוא שבעצם לא ניכר עליך איזה מעשה של האזנה, אתה פשוט נמצא שם, וכך גם אם בא צלם ומצלם אותך ללא הכנה מיוחדת מצידך. אבל להתאסף לראות סרט זה כבר זילות גדולה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל